Zonneauto RUG en Hanze eindigt als vierde bij Solar Challenge in Marokko

Het Top Dutch Solar Racing Team heeft de vierde plaats gehaald bij de Solar Challenge in Marokko, achter de teams uit Twente, België en Delft.

Na de vijfde en laatste etappe moest zonneauto Green Spirit vrijdag opnieuw met een trailer naar de finishlijn worden gebracht om op tijd binnen te zijn. Desondanks vierde het team de vierde plaats als een overwinning.

‘Als je je anderhalf jaar lang op zo’n race voorbereidt, kijk je echt uit naar de finish. Het was voor iedereen in het team een mooi moment’, vertelt Jamie Jankowsky opgelucht. ‘We wisten dat het moeilijk zou worden om de teams uit Twente en Delft te verslaan, vierde worden was ook het doel. We zijn er supertevreden mee. Ondanks alle tegenslagen hebben we de finish gewoon gehaald.’

Fontein

Normaal is het na afloop van de race in Australië traditie om in een fontein te springen. ‘Die hadden wij hier in Marokko natuurlijk niet, maar ze hadden een zwembad gefikst. Dus daar zijn we met z’n allen in gesprongen en hebben we onze vierde plek gevierd’, zegt Jankowsky.

De organisatie had een eindfeest en ceremonie georganiseerd in een luxe hotel in Agadir. ‘Dat was supervet. Mooie omgeving, een live band en dj, een barbecue en een zwembad. En gratis bier, dat is ook nooit vervelend’, zegt hij. ‘Toen hebben we met alle teams verhalen uitgewisseld over de moeilijkheden die iedereen heeft gehad.’

Er waren ook twee troostprijzen voor de teams met de meeste pech, maar daar greep het team uit Groningen naast.

Trailer

Vrijdag moest het team opnieuw de keuze maken om de zonneauto met een trailer naar het kamp te laten rijden om binnen de tijdslimiet te blijven. Waar het team eerder deze week nog baalde toen dat voor het eerst gebeurde, was de stemming anders.

‘De eerste keer was dat heel zuur voor iedereen, maar toen bleek dat traileren gewoon een strategische keuze is die bij de race hoort. Als je na zeven uur aankomt, krijg je ook een tijdstraf. Bovendien is het gewoon niet veilig om ‘s nachts met een fragiele auto door een donker land te rijden waar het verkeer onvoorspelbaar is. Dat wilden we gewoon niet riskeren.’

Vooral het verkeer in Marokko heeft het team verrast. ‘Je weet dat er andere verkeersregels gelden, maar dat het zo gek zou zijn… Er gebeuren echt dingen waarvan je denkt: Waarom mag dat?’ zegt ze. ‘Je ziet mensen elkaar afsnijden of met een fiets rijden op wegen waar je honderd mag. Mensen riskeren hun leven, en daar moesten wij met onze zonneauto tussendoor.’

Ze is tevreden over hoe de race is verlopen. ‘We hebben geen grote ongelukken gehad, in tegenstelling tot andere teams. Toen we door het Atlasgebergte moesten, was dat voor de auto een flinke uitdaging, maar de Green Spirit is er echt soepel doorgekomen.’

Bergachtig

Daar is het team trots op, want de auto was ontworpen voor het vlakke Australië en niet voor het bergachtige Marokko. ‘We hebben dat in Nederland ook amper kunnen testen. En woensdagavond was er een zandstorm, maar de auto was gelukkig alleen wat stoffig en kon de dag erna gewoon van start gaan.’

Verbeterpunten zijn er natuurlijk ook, want voor iedereen in het team was het de eerste keer dat ze meededen. ‘Niemand van ons was bij de laatste race in 2019. Er zijn wel kleine dingen zoals communicatie in het team waardoor de race nog soepeler had gekund. In januari gaan we in Abu Dhabi nog een keer racen. Ik ga ervan uit dat we dankzij deze ervaring veel kunnen optimaliseren en dan echt perfect voorbereid kunnen zijn.’

Lees ook:

Engels

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties