RUG-campagne sociale veiligheid moet helpen het gesprek aan te gaan

Wat doe je als je een docent ongepaste opmerkingen maakt? En wat als je een grapje van een collega eigenlijk niet zo leuk vindt, maar iedereen lacht? Ga het gesprek aan, stelt de RUG in de nieuwe campagne sociale veiligheid.

De campagne begon maandagmiddag met een mail aan alle studenten en medewerkers. Onder het motto ‘Als je denkt dat het eigenlijk niet kan, check het dan’, hoopt de universiteit mensen naar de website te leiden waar mensen over allerlei situaties tips krijgen.

‘De campagne is voor de hele RUG-gemeenschap en is gericht op het leren signaleren van onveilig gedrag’, zegt woordvoerder Anja Hulshof. ‘Vaak begint het met een ongemakkelijke situatie, die uitloopt op spanning en vervolgens kan leiden tot sociale onveiligheid. Als we met elkaar leren praten over de ongemakkelijke situatie, dan kunnen we hopelijk steeds beter voorkomen dat er sociale onveiligheid ontstaat.’  

Gekke situatie

Om het gesprek aan te gaan, biedt de RUG op de website tips over verschillende onderwerpen. Wat is sociale veiligheid bijvoorbeeld? En is dat voor iedereen hetzelfde (antwoord: nee)? En wat doe je als je het idee hebt dat je de enige bent die een situatie gek vindt? En als je dan het gesprek aan durft, hoe doe je dat? 

Ondanks goedbedoelde tips om met elkaar te praten, blijft een gesprek in sommige gevallen moeilijk. Als de relatie met de persoon in kwestie al stroef is, bijvoorbeeld. ‘Daarom is er ook aandacht voor waar je terecht kunt als je je al onveilig voelt’, zegt Hulshof. ‘Maar ook wat je kunt doen als je een melding van ongewenst gedrag krijgt, of hoe je met feedback om kunt gaan.’ 

Handreiking

Critici zullen zeggen dat de website vooral een goed middel is om te vinden waar je moet zijn als je al problemen hebt. Toch hoopt de universiteit dat het niet slechts een plek is van ‘wie je waar kunt vinden’. ‘Het is een handreiking, opdat mensen zelf het gesprek leren voeren’, zegt Hulshof. ‘En wij hopen oprecht dat het mensen kan helpen dat gesprek aan te gaan.’ 

Om de campagne zo breed mogelijk uit te dragen, wordt die ook op de tv-schermen in de universiteit en op posters uitgedragen. Het campagneteam monitort de komende tijd hoe de website bezocht en gebruikt wordt.

‘We zullen nooit alle 42.000 mensen bereiken, maar we geloven wel dat we met deze campagne een stap naar verbetering zetten. Als we er helemaal niet over praten, verandert er sowieso niets.’

Lees ook:

Engels

Abonneer
Laat het weten als er

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties