Invoering Brightspace leidt tot vragen, maar grote problemen blijven uit

Waar de invoering van AFAS uitliep op een debacle, verloopt de overstap van elektronische leeromgeving Nestor naar Brightspace tot nu toe zonder noemenswaardige problemen. 

‘De invoering van AFAS is uitgebreid geëvalueerd’, zegt Michiel van Geloven, projectmanager voor de invoering van Brightspace. AFAS is in één keer live gegaan ‘als een soort big bang’. Daardoor waren de problemen lastig op te sporen, stelt hij.

‘Wij zijn in januari dit jaar kleinschalig begonnen door achttien vakken via Brightspace aan te bieden. In april is dat opgeschaald naar 140.’

Een ander groot verschil is dat Brightspace al veel in het hoger onderwijs wordt gebruikt, in tegenstelling tot AFAS waar de RUG de eerste universiteit was.

‘Daardoor is de software al goed voor onderwijs ingericht’, zegt Van Geloven. Bovendien is er dit keer wel uitgebreid met eindgebruikers gesproken, zoals onderwijsbureaus, student-assessoren en de besturen ‘om hun wensen te horen’.  

Aanpassingen

Met die verzoeken heeft het team van Van Geloven een behoorlijk aantal aanpassingen kunnen doen. ‘De course template, hoe een vak is ingedeeld bijvoorbeeld, en de manier waarop studenten zich konden inschrijven voor vakken, zijn aangepast.’

Maar de leverancier van Brightspace kan ook niet alles aanpassen, zegt hij. Die wordt ook door andere universiteiten bestookt met vragen en verzoeken.’

Universitair docent economie en bedrijfskunde Auke Plantinga is een van de eerste gebruikers van Brightspace. Hij is erg tevreden, maar moet nog wel wennen.

‘Het is een overgang om die nieuwe routine te vinden. Bijvoorbeeld het nieuwe systeem om groepsindelingen voor studenten te maken. Dat werkte in Nestor toch wat handiger. Maar als je het mij over twee weken weer vraagt, kan het maar zo zijn dat ik eraan gewend ben.’

Kleine dingen

Ook het team van Van Geloven gaat ervan uit dat mensen nog moeten wennen. Dat zal in kleine dingen zitten, zoals de zichtbaarheid van een vak wanneer het inactief is. ‘In Nestor zag je dan altijd het vak in het grijs in het lijstje staan, maar in Brightspace zie je het vak helemaal nergens terug.’ 

Het leidde tot veel vragen aan de pop-uphelpdesks die de RUG voor Brightspace heeft opgezet. ‘We konden dat niet aanpassen. Maar als je nu inlogt, dan krijg je een melding waarom de zichtbaarheid van het vak zo is. En uiteindelijk raken mensen hier ook aan gewend.’

Stapje verder

Vanaf maandag wordt Nestor niet meer actief gebruikt, maar de invoering van Brightspace loopt nog een heel jaar door. ‘Een van de dingen die we nog gaan doen, is het verbeteren van de toegankelijkheid. We voegen een dyslexielettertype toe bijvoorbeeld, gebruikers kunnen binnenkort zelf de kleur van hun lettertype en scherm aanpassen.’

Ook komt er voorleessoftware voor slechtzienden. ‘Dat is voor een deel ook wettelijk verplicht, maar wij willen wel een stapje verder gaan.’

Lees ook:

English

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een of meerdere links worden niet gepubliceerd.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in