
Student door rood? Goeie kans dat het een international is
De politie in Groningen sloeg vorige week alarm over het fietsgedrag van studenten op de routes naar Zernike. Studenten die door rood licht crossen of tegen het verkeer in fietsen zijn vaak internationals, observeerden de agenten.
‘Dat zagen wij ook terug in onze onderzoeksresultaten’, zegt De Waard. Hij bestudeerde vorig jaar het fietsgedrag van internationale studenten die in Groningen besluiten de fiets te omarmen als alledaags vervoermiddel.
‘We vroegen ons af of je na zo’n drie maanden op de fiets nog verschil kunt zien tussen de internationals en Nederlandse studenten’, licht De Waard toe.
Parcours
Dus zocht De Waard een groep eerstejaarsstudenten die een fietsparcours van ruim vier kilometer voor hem wilde afleggen. ‘Het is een korte route van ongeveer vijftien minuten fietsen, met zowel rechte stukken weg als een aantal typisch Nederlandse verkeerssituaties.’
Een van die situaties is een kruising waar alle fietsers tegelijkertijd groen krijgen. ‘Dat zie je buiten Nederland niet’, zegt De Waard. ‘Bij een van de internationals liep het toen dun door de broek. Ja, je moet het maar gewend zijn.’
De reacties van de proefpersonen – vijftien Nederlandse studenten en negentien internationals – zag De Waard op de video’s die tijdens de rit werden opgenomen. De proefpersonen namen hun eigen fiets mee, die voor de rit werd voorzien van opname-apparatuur. Vervolgens legden ze de route een voor een af, terwijl ze gevolgd werden door een experimentleider die hen ook filmde.
Verrassende resultaten
Het onderzoek leverde verrassende resultaten op. ‘Nederlanders zijn met de fiets vergroeid, dus de controle gaat heel erg automatisch. Wij dachten dat dit bij internationals anders zou zijn, maar dat bleek niet het geval. Hun controle op de fiets was niet anders, maar hun gedrag in het verkeer wel.’
Hoewel alle studenten wisten dat ze werden gefilmd, bleken internationals verkeersinzichtelijk soms gevaarlijke keuzes te maken. ‘Ze reden vaker door rood, of namen de rotonde vanaf de verkeerde kant. Bovendien maakten internationals ook vaker meerdere overtredingen per persoon. Je zou verwachten dat ze zich met camera’s beter voordoen dan ze zijn, maar dat was hier niet zo. Dat was opmerkelijk.’
Vooral bijna-ongevallen
De Waards onderzoek onderschrijft dus wat de politie in de afgelopen maanden ook is opgevallen. ‘Het is zeker opmerkelijk dat internationals eerder voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen’, zegt hij. ‘Maar laten we eerlijk zijn, het is niet zo dat er continu ongelukken zijn. Het leidt vooral weleens tot bijna-ongevallen en vaak tot irritaties.’
Waar is de link naar de door peer-review gecontroleerde publicatie? Bij n=34 zou ik echt geen uitspraken maken over Nederlandse vs. internationale studenten op het fiets. Waarom ligt daar eigenlijk de focus? Wat is met verschil tussen leeftijd of tussen mannen en vrouwen? Met name ook omdat “internationale studenten” een veel te heterogene groep is. Lijkt me vooral slecht studiedesign en dus niet valideerde resultaten.