Drukke tentamenweken brengen opstartproblemen Brightspace aan het licht

De problemen met Brightspace zijn nog niet voorbij. Er is steeds weer iets nieuws, verzucht prodecaan Gerda Croiset van de faculteit medische wetenschappen. ‘Het gaat steeds beter, maar zeker nog niet vlekkeloos.’

Twee weken geleden werd het tentamen van 400 studenten geneeskunde afgekeurd omdat veel van hen per ongeluk op het verkeerde knopje drukten. Ze hadden hun werk daarmee al ingeleverd, voordat ze met deel twee konden begonnen.

De studenten waren gewend aan de term ‘submit’ om door te klikken naar het vervolg, maar in Brightspace betekent dit dat je het tentamen inlevert. De examencommissie verklaarde daarop het tentamen voor iedereen ongeldig.

Dat probleem in Brightspace is nu opgelost, maar het was niet de enige kinderziekte. Zo waren bij een toets eind vorige week alle studenten wel ingelogd, maar duurde het tien minuten voordat de toets bij iedereen tevoorschijn was gekomen. 

Opschalen

Het systeem was traag, verklaart Louwarnoud van der Duim, hoofd Educational Support and Innovation (ESI). Dit systeem draait namelijk in de cloud. ‘Dat is op zich heel mooi, want als er een toename in gebruik is, dan schaalt dat systeem automatisch mee.’

Maar voordat het systeem op het goede niveau zit, gaan er soms 5 tot 10 minuten overheen. Inmiddels zijn er afspraken met leverancier Amazon Webservices om tijdens tentamenperiodes sowieso op te schalen, aldus Van der Duim.

Opgelost

Aan de technische ondersteuning ter plekke ligt het niet, bezweert Croiset. Iedere keer wordt onderzocht wat er aan de hand is en het probleem wordt steeds opgelost. ‘Maar het vervelende is dat er iedere keer een ander probleem is.’

Dat is niet te voorkomen, zegt Van der Duim. De drukte in de tentamenweken met vele gebruikers is volgens hem namelijk niet te simuleren, daar moeten ze nu achter komen. Zijn team heeft het dan ook druk, zegt hij. En hij waagt zich er niet aan te stellen dat het inmiddels overal goed gaat. ‘Men wil voortdurend horen dat alles perfect gaat, maar dat ga ik natuurlijk niet zeggen. Je mag niet uitsluiten dat er weer iets vervelends tussen zit.’ 

Ander systeem

Van der Duim benadrukt dat het niet alleen technische problemen zijn waar studenten tegenaan lopen, zoals de studenten die op de verkeerde knop drukten. ‘Het is ook gewoon een ander systeem dat anders werkt.’

Na al die jaren was Blackboard helemaal naar de wensen van de uni ingeregeld, zegt Croiset begripvol. ‘Het kost even tijd voordat we alles ook voor elkaar hebben in Brightspace.’

Lees ook:

English

2 REACTIES

  1. Ik, als alumnus van de RUG, werk bij een grote zorgverzekeraar. Het hele jaar worden load- en performancetesten gedraaid op onze systemen om de drukte aan het eind van het jaar te simuleren, zodat we verrassingen in de eindejaarscampagne voor zijn. Dus het lijkt mij dat een RUG ook de drukte in de tentamenperiodes moet kunnen simuleren maar daar moet je dan moet je daarvoor wel een goede load- en performancetester beschikbaar hebben en misschien eens gaan kijken bij bedrijven die ook te maken hebben met grote pieken, hoe die dat oplossen

  2. Het eerste vak van dit jaar is de hele groep studenten tot drie keer toe uit gegooid zonder aanwijsbare reden. Heel vervelend voor de docenten en de studenten. Als tussenoplossing had de vakcoordinator alle cursusmateriaal in een google drive gezet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in