25.000 voor draagbaar infuus

De drie Groningse studenten die een draagbaar infuus op de markt willen brengen, hebben 25.000 euro gewonnen voor hun start-up. Hun bedrijfje IV-Wear werd derde in de finale van de Medische Inspirator Prijs.
Door Menno van der Meer

Met een mobiele infuuszak kan een patiënt na een operatie sneller weer bewegen dan met een ouderwetse infuuspaal. Het systeem maakt het makkelijker om drempels te nemen, trappen te lopen en naar buiten te gaan. Dat bevordert de genezing.

IVWear is een onderneming van Melcher Frankema (rechten), Max Heintzen (geneeskunde) en Niels Weijermars (biomedische technologie). Ze werden samengebracht door hoogleraar biomedische technologie Bart Verkerke, die het bedacht.

Steun in de RUG

De studenten waren natuurlijk liever eerste geworden. Toch zijn ze tevreden. ‘Nu hebben we een kleine kater en zijn we een beetje teleurgesteld. Maar voor ons jonge bedrijf is dit een geweldig bedrag en een flinke steun in de rug’, zegt Frankema.

IVWear gebruikt de 25.000 euro om het product verder te ontwikkelen. Het prototype wordt in samenwerking met artsen en verplegers getest door patiënten in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). ‘Het geldbedrag is daarbij een mooi begin’, vindt Melcher. ‘Het helpt ons bij het dure proces van voortdurend bouwen, testen en verbeteren.’

De competitie levert IVWear meer op dan alleen geld. ‘We hebben heel veel aandacht gehad. Veel mensen kennen ons nu en het zorgt ook voor contacten met bedrijven en mogelijke investeerders. Op de lange termijn is dat misschien nog wel belangrijker.’

Vakjury

Dit voorjaar werd IVWear door een vakjury uit meer dan tachtig inzendingen verkozen als finalist voor de Medische Inspirator Prijs van de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie (ZonMw) Vervolgens kon een maand lang door iedereen online worden gestemd op de drie finalisten.

De winnaar is een cursus voor mantelzorgers met naasten die dementie hebben. De tweede plek gaat naar een zelftest om longaanvallen te herkennen. Naar die initiatieven gaat respectievelijk 75.000 en 50.000 euro.

Bekijk hier het promotiefilmpje dat IVWear maakte voor de competitie:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in