Veel hulpverzoeken bij economische faculteit tijdens crisis rond Susanne Täuber

De contactpersoon social safety van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) heeft in haar eerste jaar 68 verzoeken om hulp ontvangen. 

Werknemers van de faculteit kunnen sinds 2022 terecht bij contactpersoon sociale veiligheid Ella Sebamalai voor een vertrouwelijk gesprek over onveilig of ongepast gedrag. Daar is veel gebruik van gemaakt.

Opvallend, volgens haar eerste jaarrapport: 46 verzoeken werden gedaan in de periode dat FEB-onderzoeker Susanne Täuber haar ontslag door de universiteit aanvocht. Of ze direct door die situatie ingegeven werden, staat er niet bij vermeld.

Verklaarbaar

Volgens decaan Peter Verhoef van FEB is het wel verklaarbaar, omdat de kwestie ‘veel heeft gedaan met mensen binnen de RUG, maar ook binnen de faculteit’.

‘Mensen bespreken dit met elkaar ook, op de werkvloer. En als individuen problemen ervaren, denken ‘hoe zit dit nu?’ of ‘wat betekent dat voor mij?’, dan konden ze ook heel gemakkelijk naar de contactpersoon social safety. Daar hebben we ook in de communicatie veel op ingezet.’

Verwarrend

Uit het rapport blijkt verder dat contactverzoeken te maken hadden met kwesties rond integriteit, de social safetycampagne van de RUG, discriminatie en pesten. Zo’n vijftig keer waren het bystanders die het gesprek aangingen en in bijna twintig gevallen waren het de slachtoffers zelf die naar voren kwamen. 

Sebamalai doet in haar rapport een aantal opvallende observaties. Zo geeft ze aan dat de RUG-brede campagne rond sociale veiligheid verwarrend heeft gewerkt voor het FEB-personeel. Voor de meesten is het juist moeilijker geworden om over hun zorgen te praten, constateert ze.

Leidinggevenden

Ook geven mensen aan dat ze niet het gevoel hebben dat het hun taak is om iets te zeggen als ze ongewenst gedrag observeren. ‘Ze hebben vaak het gevoel dat het eerst de verantwoordelijkheid is van iemand in de leiding om dit te doen (ook uit angst voor vergelding).’ Tegelijk nemen die leidinggevenden hun verantwoordelijkheid niet altijd. 

Ten slotte geven mensen aan dat hun collega’s of supervisors niet goed weten te reageren op meldingen over sociale onveiligheid.

Positief

Decaan Peter Verhoef beschouwt het rapport ondanks deze observaties als positief. Hij is blij dat medewerkers de contactpersoon goed weten te vinden en dan geen drempel ervaren om problemen in de organisatie aan te kaarten. ‘Dan kun je stappen nemen om te zorgen dat het niet leidt tot verdere escalatie en dat zaken worden opgelost op de werkvloer.’

De contactpersoon sociale veiligheid werd aangesteld nadat uit een onderzoek van het faculteitsbestuur uit 2021 bleek dat het niet goed ging met de sociale veiligheid bij de faculteit. Nederlandse mannen voerden de boventoon, terwijl het met de sociale veiligheid onder minderheden niet altijd goed gesteld was. 

Pestgedrag

Vooral internationals, vrouwen en junior-onderzoekers waren daar het slachtoffer van. Ze voelden zich onveilig en hadden te maken met agressie en pestgedrag. Ook was er sprake van een oldboysnetwerk en weinig transparantie rond promoties. 

Maar volgens Verhoef is er sindsdien een heleboel gebeurd. Zo is er volop geïnvesteerd in inclusive leadership-trainingen en recruitmenttrainingen voor leidinggevenden, legt hij uit. Er zijn veel werkgroepen waarin dit wordt besproken, en R&O-gesprekken zijn tegenwoordig steevast met drie personen om de positie van de medewerker te versterken.

‘Desondanks blijft het een ingewikkeld proces’, zegt hij. ‘Je hebt niet altijd zicht op wat er op de werkvloer gebeurt. Cultuurverandering kost veel tijd en vergt een lange adem. Dit is een marathon.’

Engels

9 REACTIES

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

9 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties