Station krijgt meer fietsparkeerplekken

Nog vijf jaar speuren naar een plekje voor je fiets, en dan kun je hem makkelijk kwijt op het station. Dankzij nieuwe routes kom je er bovendien sneller.
Door Remco van Veluwen

Maar liefst 10.000 fietsen kun je kwijt rondom het Hoofdstation. En toch: zoek je op vrijdagmiddag koortsachtig naar een parkeerplekje voor je de trein naar thuisthuis moet halen, dan is alles vol. Altijd.

De redding is nabij: het station krijgt een extra fietsenstalling aan de zuidkant en een tunnel van noord naar zuid om hem makkelijk te kunnen bereiken. Zijn er nu nog 10.000 plekken om je fiets te parkeren, straks zijn dat er 15.000 of mogelijk zelfs 17.500.

Sneller en veiliger

Het is de bedoeling dat de bouw over vijf jaar klaar is. De gevolgen vallen mee voor de fietsers, zegt beleidsadviseur verkeer Jaap Valkema van de gemeente Groningen. ‘Wat betreft het parkeren zul je er weinig last van hebben’, zegt hij.

Het station kun je straks sneller en veiliger bereiken. Zo wordt de Werkmanbrug, een van de gevaarlijkste fietsplekken van de stad, mogelijk aangepakt. ‘We willen kijken of we de fietsers- en voetgangersstromen uit elkaar kunnen trekken, want die lopen nu nog teveel door elkaar heen’, verklaart Valkema.

Routes

De belangrijkste fietsroutes worden aantrekkelijker gemaakt. Bij de Papiermolen komt een tunnel. Bij de Hereweg verdwijnt de aansluiting met de ringweg waardoor de route verkeersluwer wordt. Ook fietsen via het Emmaviaduct wordt rustiger, omdat bussen andere routes gaan rijden. Bovendien komt er een fietspad richting Vondellaan.

‘Je komt straks gemakkelijker bij het station en kunt ook makkelijker je fiets kwijt. Je staat straks in no time op het perron. Het wordt een succes, daar twijfel ik niet aan’, zegt Valkema.

De kans dat de nieuwe tunnel onder het station straks als sluiproute wordt gebruikt, is volgens Valkema niet groot. ‘Stel dat je in Helpman woont en naar de Vismarkt moet. Dan ga je uiteindelijk toch via die fietsroute en niet via de tunnel, omdat die minder aantrekkelijk is.’

Foto: artist impression van de fietstunnel

Engels

Abonneer
Laat het weten als er

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties