115 rechtenstudenten krijgen onterechte voldoende: docenten wijzen naar Brightspace

Honderdvijftien rechtenstudenten kregen afgelopen tentamenblok alsnog een onvoldoende, nadat ze eerst een voldoende hadden gekregen. Dat komt door het nakijkproces van Brightspace, zeggen docenten: dat zou te foutgevoelig zijn.

Het zijn kleine dingen die het bij elkaar irritant maken, zegt docent Laurent Jensma. Hij heeft een vak met zeshonderd studenten en heeft dus veel nakijkwerk. Dat is aldoor oppassen geblazen, zegt hij.

Een collega van hem wilde bijvoorbeeld een vraag met 3,5 punten beoordelen, ‘maar in plaats van de komma, drukte hij per ongeluk op de nul.’ Die vraag leverde de student dus 305 punten op. 

Als dat gebeurde in Nestor, dan kreeg de docent nog een seintje dat hij bonuspunten aan het uitdelen was, maar Brightspace doet dat niet. En andersom: als je iets te snel klikt, krijgt de student automatisch nul punten voor die vraag. 

Geen overzicht

Het overzicht ontbreekt nu om makkelijk en snel te checken of het wel goed is gegaan, zegt Jensma. In Nestor kon hij nog sorteren op puntenaantal per vraag, maar nu gaat dat niet. Hij moet dus de hele lijst doorlopen om fouten te spotten.

De knoppen ‘save’ en ‘publish’ zijn ook verwarrend, zegt docent belastingrecht Mirjam de Weerd-de Jong. ‘Dan denk je: oei, ik moet niet op publish drukken, want dan krijgt iedereen meteen alles te zien.’ Maar dat is niet zo. De term is gewoon onhandig gekozen, vindt ze.

Excel

Met de cijferlijsten gaat het ook makkelijk fout, waarschuwen de docenten. Die moet je als Excel-bestand exporteren, zodat ze daarna in Progress kunnen worden ingevoerd. Maar het berekenen van een eindcijfer in Excel op basis van de deelvragen is enorm onoverzichtelijk, zegt De Weerdt-De Jong. 

‘Ik denk dat het daar mis is gegaan’, zegt ze over het verkeerd beoordeelde tentamen. ‘Dat diegene een formule heeft losgelaten op de deelcijfers.’ 

‘Doodeng’, vindt ze dat zelf. ‘In Nestor ging het fantastisch. Die telde de deelcijfers zelf op, en dan bleef je ze ook zien. En je kon het makkelijk doorsturen naar Progress. Dat was allemaal veel simpeler.’ 

Zwarte band

‘Je moet nu een zwarte band in Excel hebben om de juiste cijfers eruit te krijgen’, vat universitair docent IT-recht Gerard Ritsema van Eck het probleem samen.

Tentamens in Brightspace laten zien is al helemaal een drama, vindt De Weerdt-De Jong. Laatst was ze een half uur bezig om de gebruiksaanwijzing door te werken en alles goed in te stellen. ‘Echt verschrikkelijk. Je moet allerlei dingen aanvinken, pagina na pagina, dat gaat maar door.’

Kinderziektes

Voor het volgende tentamenblok komt er verandering, zegt teamleider toetsondersteuning Josien de Boer van CIT. Dat moet in elk geval een aantal kinderziektes oplossen. ‘Maar niet alle.’ Zo snel gaat het nu eenmaal niet, benadrukt ze. 

Nestor vergelijken met Brightspace vindt ze ook niet helemaal eerlijk. ‘Het is zeven jaar ontwikkelen vergelijken met vier maanden.’

Het nakijken ging in Nestor in het begin ook niet goed, nuanceert ze. ‘We hebben toen zelf een nakijktool gebouwd. Die zijn we nu aan het nabouwen.’ Die krijgt dezelfde functionaliteiten ‘en het ziet er ook hetzelfde uit’.

Test

Het probleem van Jensma, dat Brightspace nul punten toekent voor vragen die niet zijn nagekeken, zou met die omleiding dan ook opgelost zijn. Maar CIT heeft het ook als bug doorgegeven aan Brightspace, zegt De Boer.

Het nieuwe nakijkprogramma wordt nu getest door docenten die binnenkort een tentamen hebben. In januari moet het voor alle docenten beschikbaar zijn.

English

5 REACTIES

  1. De opmerking van Matthieu behoeft m.i. wat nuance. Brightspace is op een heel grondige manier voorbereid, echter dat de toetsomgeving achterliep wisten we, Toen was de keuze: deze apart inkopen of Brightspace er voor klaar maken. Het is het laatste geworden en dan kom je dus inderdaad op het punt dat je 7 jaar ontwikkeling niet in 4 maanden kunt inlopen. Dat is vervelend, dat is helder, maar tegelijkertijd is er al heel veel gebeurd in die 4 maanden.

    En Stephan, we moesten overstappen omdat we onder Europese aanbestedingsregels vallen. Blackboard won de aanbesteding niet. En als ze dat wel hadden gedaan, hadden we nu op hun nieuwe produkt Ultra zitten werken, wat ook niet gelijk perfect zou zijn gegaan.

  2. De invoering van Brightspace is overhaast gedaan om maar zo snel mogelijk afscheid te kunnen nemen van Nestor/Blackboard. Dat optimisme is een klassieke fout in de planning van ICT projecten. In dit geval had men eerst met een kleine maar diverse groep medewerkers langdurig moeten testen en zorgen dat de gewenste, verwachte, en/of beloofde functionaliteit aanwezig is, en goed werkt. Als ik kijk hoe het nu gaat dan was het verstandiger geweest om op z’n vroegst in de zomer van 2023 te beginnen.

  3. Waarom moesten we ook alweer overstappen? Omdat we niet wisten wat we met al die vrije tijd op de werkplek moesten doen?

    Ik herinner me aan eerdere berichten van de UKrant, nog niet zo heel lang geleden, dat sommige medewerkers zelfs moesten huilen(!) van al die fouten toen het nieuwe administratiesysteem AFAS werd ingevoerd.

    Goed bezig!

    • Had jij nog vrije tijd dan??

      Maar iets meer nuance is wel op z’n plaats en het voelt niet helemaal eerlijk om het te vergelijken met AFAS: De productlijn Blackboard Learn, die we al 20 jaar kennen, werd door het moederbedrijf niet meer voortgezet en er werd ingezet op een nieuwe versie van Blackboard (Ultra als ik het goed onthouden heb). Dat betekent ook dat er geen updates meer plaats zouden vinden en ook in het geval van technische problemen heel weinig verwacht kan worden vanuit Blackboard. Toen is er in 2019, dus drie jaar voordat dit product gestopt zou worden, een aanbesteding uitgezet voor een nieuw platform. De aanbesteding is echter ivm COVID tijdelijk op halt gezet, want je wilt zoals andere universiteiten voor ons wél hebben gedaan niet tijdens een pandemie aan de slag moeten met een nieuw systeem (case in point: AFAS).

      De aanbesteding is in januari 2020 jaar toch weer uitgezet aangezien Blackboard zoals we die kennen toch echt zou stoppen. Aangezien het geen grote markt is zijn er ook maar drie spelers geweest die zich hebben aangemeld – waaronder ook Blackboard. Op basis van verschillende criteria, testsessies en gebruikerservaringen kwam Brightspace als beste uit de bus (niet door mij moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen). Vervolgens heeft de verliezende partij een rechtzaak aangespannen waardoor het hele proces van implementatie nog eens 4 maanden vertraging op heeft gelopen.

      Hoewel ik het eens ben dat er meer getest had kunnen worden: die tijd was er gewoonweg niet meer. Brightspace is even wennen en er moet zoals vermeld in het artikelen jaren aan ontwikkeling ingehaald worden. Ik vind het een behoorlijk indrukwekkende prestatie om dit in een korte tijd neer te zetten door een relatief klein team.

      Ten slotte, om ook nog inhoudelijk op het artikel te reageren, wat ik kan lezen uit de quotes betreft het op de 0-punten bug na allemaal menselijke fouten, die inderdaad door een systeem opgevangen zouden kunnen en moeten worden. Maar dit gaat wat mij betreft voorbij aan het onderliggende probleem namelijk dat er voor de gebruikers – wij – gewoonweg geen tijd en ruimte is vrijgemaakt om ermee testen. Het kost tijd om een nieuw programma te leren, het kost tijd om eventuele handleidingen te lezen, het kost tijd om het onderwijs over te zetten, het kost tijd om wat nieuws te proberen, het kost tijd om te overleggen wat collega’s hebben ervaren en het kost vooral ook tijd om fouten te herstellen. Ik denk dat als we allemaal wat lucht en ademruimte hadden er ook minder onder zeer hoge druk gewerkt hoeft te worden met een nieuw systeem. En dat is wat mij betreft de rode draad die ook wel eens vaker belicht mag worden.

  4. Brightspace is inderdaad wennen. Ik ben zelf ook al tegen het probleem aangelopen van de knoppen “Save draft” en “Publish”. De knop “Publish” is blauw en lijkt daardoor op een actieve knop. De knop “Save draft” is grijs en lijkt daardoor op een niet-actieve knop. Je klikt dan al gauw mis. Ik vind dat echt een ontwerpfout in de grafische interface.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in