‘Onderwijs kan update gebruiken’

Het wetenschappelijk onderwijs in Nederland kan wel een update gebruiken, meent rector magnificus Elmer Sterken. In plaats van studenten eenzijdig te voeden met informatie, moeten ze met behulp van ICT actief bij de colleges worden betrokken.
Door Peter Keizer en Rob Siebelink

Dat zei Sterken maandag tijdens de opening van het academisch jaar. Collegezalen, jaargroepen, hiërarchie en roosters zoals we die al jaren kennen, zijn niet meer van deze tijd, vindt Sterken. Er moet meer worden gefocust op de ontwikkeling van vaardigheden en competenties, aldus de rector magnificus.

‘We moeten ons onderwijssysteem updaten en aanpassen, zodat we huidige en volgende generaties studenten kunnen voorbereiden op hun carrière’, zei Sterken in een volle Martinikerk.

Studenten moeten meer worden betrokken bij de stof en gestimuleerd worden om er zelf mee aan de slag te gaan. Op die manier onthouden studenten de informatie beter, denkt Sterken. ‘ICT helpt daarbij. Denk aan video’s, het delen van documenten, stemmen tijdens colleges, et cetera.’

Samenwerken

Als voorbeeld beschrijft Sterken studenten die samen aan een document werken. ‘Een student kan in de tekst aangeven dat hij een deel niet begrijpt. Een andere student kan dan inspringen, zich in de discussie mengen en een nieuw statement toevoegen. Op die manier worden studenten actief en geven elkaar feedback. Tegelijkertijd kan een docent zo zien welke delen van de tekst tot verwarring leiden en daar extra aandacht aan besteden tijdens colleges.’

Met behulp van moderne elektronica kan de lesstof ook worden aangepast aan de behoeften van de student, aldus Sterken. ‘Met ICT kunnen we bijvoorbeeld de feedback personaliseren. We hebben zoveel informatie over onze studenten: over hun verleden, hun studiegedrag, hun resultaten en voorkeuren. Door middel van learning analytics kunnen we die informatie gebruiken om de studenten te helpen bij het studeren. We kunnen veel betere feedback geven dan voorheen.’

Maar nieuwe ontwikkelingen kunnen niet zonder extra investeringen, waarschuwt Sterken. In zijn openingsrede vroeg hij politiek Den Haag daarom om meer te investeren in onderwijs en onderzoek.

 De cortège

Het academisch jaar begint traditioneel met de cortège, hoogleraren die gekleed in toga van het Academiegebouw naar de Martinikerk schrijden. De stoet wordt voorafgegaan door twee pedels en rector magnificus Elmer Sterken, samen met de twee co-rectoren van de RUG (de decanen Gerry Wacker van letteren en Jasper Knoester van science & engineering). Zij worden gevolgd door de overige decanen.

Het protocol schrijft voor dat de rest van de hoogleraren zich opstelt op basis van anciënniteit, leeftijd dus. Met andere woorden, de nestor voorop, de benjamin achteraan. Maar daar wordt vrijwel altijd, en ook maandag, een loopje mee genomen. Jong en oud wandelt vrolijk door elkaar heen.

Nog weer voor de cortège lopen afvaardigingen van de studentenverenigingen.

English

2 REACTIES

  1. “Denk aan video’s, het delen van documenten, stemmen tijdens colleges, et cetera” Stemmen tijdens colleges… nu lijkt het nog science fiction maar eens zal het waar zijn en dan vragen we ons af hoe we ooit zonder konden.

  2. Lesstof aanpassen aan de behoeften van de student? Veel eerste-jaars economie studenten hebben geen behoefte aan wiskunde kennis. Wat betekent hier aanpassen? De wiskunde kennis uit het curriculum schrappen? Of is curriculum ook niet meer van deze tijd? Vaardigheden en competenties zonder kennis? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Een fysicus zonder grondige kennis van de klassieke mechanica, een wiskundige zonder grondige kennis van analyse en lineaire algebra, een chirurg zonder grondige kennis van het menselijk lichaam, wel, laat ik dit zeggen: ik wil graag geopereerd worden door een vaardige chirurg! Sterken blijft sterk in buzzwords, maar dat vind ik nu weer niet sterk!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

English