Minder vliegen, geen auto: goed plan of onhaalbaar? Schrijf mee

Moeten we de auto laten staan als we naar de universiteit gaan? Moeten we meer treinen en minder vliegen? Kort voor de klimaattop in Sharm-el-Sheikh scherpte de RUG de regels aan. Doen we genoeg, doen we te veel of moeten we nog veel meer doen? Schrijf mee.

Wie binnen een straal van vijftien kilometer van de RUG woont, raakt zijn parkeerplaats kwijt. Zo’n afstand kun je net zo gemakkelijk met het openbaar vervoer of de fiets overbruggen, is de redenering. En vliegen moet ‘groener’. Het vliegtuig is alleen een optie als je verder dan 800 kilometer reist of langer dan negen uur onderweg bent.

Niet iedereen is er blij mee. Want wat als je niet in de stad woont en dagelijks twee uur in een (ook nog eens) zwarte dieselwolken walmende bus zit? De vergoeding voor het openbaar vervoer is bovendien niet erg ruim. En toegegeven, vliegen is niet duurzaam, maar de trein is duur en vreet tijd.

Wat vinden student en medewerker aan de RUG ervan? UKrant nodigt je uit om een kort opiniestuk (200-250 woorden, niet anoniem) te mailen naar redactie@ukrant.nl (je kunt ook hier klikken). Van de inzendingen maken we een compilatie.

English

9 REACTIES

  1. De kortste afstand vanaf mijn huis naar Zernike met de auto is 14,4 km. Nu kom ik meestal met de fiets, maar toch, het blijft wel Nederland met Nederlands weer. En dan bedoel ik niet regen. Een goed regenpak helpt maar wat doe ik in de winter met sneeuw, gladheid, pekel. Niet echt fijn voor de fiets zelf om nog maar van de verhoogde kans op ongelukken te zwijgen. Dan de reistijden. Deur tot deur doe ik er met de e-bike zo’n 40 minuten over, met de auto 30. Niet een echt spectaculair verschil. Oké de bus, 1 uur. Valt mee zou je denken. Dan de vertrektijden. Ik begin om 8.30 uur, dus met de fiets vertrek ik om 7.45 uur, auto 7.55 uur, bus 7.13 uur. En dan mag ik nog blij zijn dat ik ’s morgens een rechtstreekse verbinding heb en niet in bus 15 hoef over te stappen. Maar ik moet ook nog terug naar huis en ik werk tot 17.00 uur. ’s Middags heb ik 2x een overstap want anders ben ik nogeens 10 minuten later thuis. Als er al een bus rijdt, want dat is tegenwoordig ook niet meer zeker.

  2. Helemaal prima als mij geen parkeerplaats wordt gegund
    dan ga ik in vervolg wel met mijn super milieuvriendelijke jet pack naar mijn werk. c
    Probleem opgelost!

  3. Ik sluit mij graag aan bij Henk. Hoewel dit voor mij nu niet meer geldt, omdat ik juist hierom ben geswitcht van een faculteit aan het Zernike naar de binnenstad. Het falen van het openbaar vervoer van en naar het Zernike is voor veel medewerkers nu nog steeds een probleem.
    Van Haren naar het Zernike is met het openbaar vervoer een dagelijks drama en je weet nooit hoe laat je er bent.
    Vanaf de P&R Haren, waar de bus gewoon via de snelweg af en toe “vergeet” de reizigers van de P&R mee te nemen. Dan overvolle bussen van het station naar het Zernike, op de heenreis was meestal gelukkig wel plek omdat ik vroeg begon, maar wilde ik iets later beginnen dan kon ik soms gewoon niet mee en moest ik een bus later nemen.
    Maar in de middag bij bushalte Nijenborg reden bijna dagelijks 1, vaak 2 en soms zelfs 3 bussen de halte voorbij omdat ze al overvol zaten. Dit is met mooi weer vervelend, want je wilt naar huis en je hebt afspraken. Maar in de regen en in de winter stond ik soms 40 minuten buiten voordat ik in een bus zat, omdat iedereen dan met de bus gaat in plaats van op de fiets. Dan van het station Groningen nog naar Haren. Waardoor ik als ik om 4 uur klaar was met werken soms na half 6 thuis was. Ik had zelf niet gekozen om te wonen in Haren en te werken op het Zernike, maar door de verhuizing van mijn faculteit van het Biologisch Centrum in Haren naar het Zernike kon het niet anders. Dat Henk deze reis 5 jaar heeft volgehouden vind ik ongelooflijk knap. Voor mij wa het na een aantal weken al duidelijk dat ik niet op het Zernike kon blijven werken, de terugreis met de bus was hiervoor de belangrijkste reden.
    Het zou de universiteit sieren om hier rekening mee te houden wanneer ze bepalen of medewerkers die in Haren wonen, wel of niet mogen parkeren op het Zernike.

  4. Is al lang besloten, een jaar terug werd mijn afstand woon / werk al bekeken.
    In het leger hebben ze al jet pack’s op ethanol, en ik mag op zo’n electrische fiets?
    Kost ook nog eens de helft al van mijn auto.
    Kun je niet tegen verdienen.
    Ons leven is al 100 jaar rond om de automobiel gebouwd en nu met dwang en drang moet ik er vanaf.
    Zodat ik koolstofdioxide bewuster word….zeker ik denk al om mijn adem om rustig in en uit te ademen, daarbij denk ik ook nog eens om mijn hart.
    Ieder zijn eigen strijd maar afname van stukje levens en werkvreugde is wel weer aan de horizon verschenen.
    Is maar een gevoel maar als wetenschappers allemaal hier,” er gaan meer signalen van het hart naar de hersenen dan anders om!”
    Het voelt niet goed, denk dat ik maar ga roken, moet je anders doen op de fiets of in het bushokje met je sportas en rugtas voor werk en voor de boodschappen op de terugweg, terug..weg..
    Devolutie
    P.S. Nee mijn naam hoef je niet op te slaan, moet de server weer extra energie gebruiken omdat te bewaren.

  5. In plaats van naar afstand te kijken zou je moeten kijken naar de effectieve reistijd met het OV, want vanuit een stad als Assen met treinverbindingen naar Groningen is het makkelijker om met het OV te gaan dan vanuit een klein dorp met slechts 1x per half uur of 1x per uur een busverbinding.

    • Slechts 1x per half uur? Ik woon in een klein dorp met “slechts” 1x per half uur een verbinding – elektrische bus. Werkt prima – geen reden om met de auto te gaan.

  6. Heerenveen, Hoogeveen en Emmen hebben een uitstekende OV-verbinding met de RUG. Met de auto vanaf deze plaatsen rijden naar de RUG veroorzaakt 4 keer zoveel drukte op de wegen, kost 4 keer zoveel energie en veroorzaakt 4 keer zoveel luchtvervuiling (met diesel, benzine, in mindere mate met LPG) dan iemand die 15 km van de RUG met de auto naar de RUG rijdt. Onbedoeld worden grote veroorzakers van fileleed en luchtvervuiling door dit beleid beloond.

  7. Nou ik heb ervaring met OV. Heb vijf jaar met OV gereisd naar het Zernike en dat was echt een ramp. Heb speciaal een auto genomen omdat er constant wat was met OV (fiets is voor mij niet te doen wegens privé/gezondheid redenen). Of de bus reed niet, of zat te vol, of reed ons zomaar voorbij op de snelweg (P+R Haren). En dan ben je niet 5min later maar meteen een half uur zo’n beetje. Het was altijd mega druk, veel irritaties, etc. En dat zorgt voor nodige stress, irritaties, e.d. (ook voor je mede-collega’s) al voordat je werkdag begonnen is.

    Maar nu heb ik speciaal een auto genomen voor werk. Mag ik straks hier niet eens meer parkeren (12km). Snap dat ze goede ideeën hebben en dat er wat moet veranderen. Maar geef ook de kans om het aan te vechten en dat er individueel naar gekeken wordt of het voor diegene van toepassing is of niet. Maar ik zou bij god niet weten wie ik hiervoor moet aanspreken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in