De faculteit zit al een tijd in zwaar weer. Een jaar geleden werd duidelijk dat het gevreesde tekort van enkele tonnen was opgelopen naar enkele miljoenen. Nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen dat de toekomst er snel rooskleuriger uitziet.
Volgens faculteitsbestuurder Gerry Wakker is het ‘nog te vroeg’ om al precies op de plannen in te gaan. De maatregelen worden de komende maanden nog besproken met de medewerkers. Maar ze wil wel al een tipje van de sluier oplichten: opleidingen moeten efficiënter werken en er moet meer worden bezuinigd. Zowel op onderwijs als op onderzoek en de ondersteuning ervan.
‘Alle opleidingen ontvangen daardoor minder middelen, met de opdracht zelf ook mee te denken over creatieve oplossingen om tot een aanvaardbare onderwijsbelasting te komen’, reageert Wakker.
Geldpot
De opleidingen hebben deze zomer een brief gekregen waarin wordt gesproken over de nieuwe manier van financiering. Nu wordt het deel dat de opleidingen uit de geldpot krijgen bepaald aan de hand van het onderwijsprogramma en het aantal studenten dat de opleiding volgt. Vanaf september 2017 zal dat waarschijnlijk op basis van het aantal bekostigde studenten en uitgereikte diploma’s zijn. ‘Op deze manier zal het makkelijker zijn niet meer uit te geven dan er binnenkomt’, zegt Wakker.
Met het oog daarop gaat de organisatie van het onderwijs op de schop. De huidige afdelingsbesturen verdwijnen en de opleidingen worden ondergebracht onder grotere clusters van verwante opleidingen. Opleidingen zijn geen eigen eilandjes meer, maar gaan samen in een groep en krijgen samen een eigen budget.
Samenwerken
‘Wat dat gaat betekenen voor de opleidingen, weten we nog niet’, zegt hoogleraar communicatiewetenschappen Tom Koole. ‘Opleidingen worden gestimuleerd om onderwijs samen te doen. Bijvoorbeeld door cursussen te delen. Studenten communicatie- & informatiewetenschappen die samen met studenten Nederlands één hoorcollege volgen.’
Hoe dat precies moet gaan gebeuren is nog onduidelijk, zegt ook hoogleraar Maarten Duijvendak van geschiedenis. ‘Je weet niet in welke clusters je terechtkomt en of je tot synergie kunt komen. De informatie maakt ook niet duidelijk naar welke samenwerking we moeten zoeken.’
Zorgen
De opleidingen vragen zich af of de grotere clusters voor meer bureaucratie gaan zorgen. ‘Gaat het zorgen voor een extra bestuurslaag? Een cluster kan wel eigenaar worden van de opleidingen, maar specifieke kennis over de organisatie van het onderwijs zit op een lager niveau. Er worden dan waarschijnlijk schaduwbesturen gevormd om het onderwijs te organiseren’, denkt Duijvendak.
‘Je kunt, zogezegd, gemeentes wel opheffen, en alleen een provinciebestuur overhouden. Maar dan gaan die gemeentes toch iets organiseren’, legt Koole uit. Maar het kan ook positief uitpakken, aldus de hoogleraar. ‘Studenten komen op brede opleidingen af. Smalle opleidingen kunnen zo samen meer breedte aanbieden.’
Gezond
De plannen komen boven op de maatregelen die de faculteit eerder doorvoerde. Drie jaar geleden werd er flink gesneden in het aantal banen en de kleine talenopleidingen. In 2014 dook de faculteit opnieuw in de rode cijfers en werd er ingezet op het trekken van meer studenten met de brede opleidingen Europese talen & culturen en mediastudies. Beide opleidingen zijn een succes gebleken, maar het binnenhalen van studenten alleen bleek niet voldoende om de faculteit financieel gezond te maken.
In 2015 liep het tekort in de miljoenen en werd er opnieuw gesneden in het aantal opleidingen en onder andere een grens ingesteld op het aantal vakken waarop studenten zich mogen inschrijven, om ervoor te zorgen dat meer studenten nominaal studeren.
De nieuwe bezuinigingsmaatregelen moeten er volgens Wakker voor zorgen dat de begroting voor 2017-2020 ‘er beter uitziet dan vorig jaar’.