‘Geef internationals buiten Groningen korting op bus en trein’

Door de krapte op de huizenmarkt in Groningen zijn sommige internationale studenten uitgeweken naar plaatsen buiten de stad. Ze hebben dan wel een kamer, maar ook extra reiskosten. Ze zouden dus een kortingskaart moeten krijgen, vindt studentenpartij SOG.

Een kamer in Haren leek Gabriela Bolan geen slecht idee. Ze vond er een via Kamernet, vanuit haar vaderland Roemenië. De student Europese talen en cultuur checkte nog wel even op Google Maps of de afstand tussen Haren en Groningen niet te groot was en dat leek geen probleem. ‘Ik dacht: het zal wel niet zo duur zijn om met de trein heen en weer te reizen’, zegt ze schouderophalend.

Maar de dagelijkse vijf euro die ze kwijt is voor een retourtje van acht minuten, blijkt maandelijks nog best aan te tikken. ‘En ik ben fysiek niet in staat om die afstand op de fiets af te leggen. Dat is me te ver.’ 

Korting 

De meeste internationale studenten kunnen niet het Studenten Reis Product aanvragen waarmee Nederlandse studenten gratis of met korting kunnen reizen. SOG kwam daarom met het idee van een kortingskaart voor internationals die niet al te ver van Groningen af wonen.

Zo’n korting op het openbaar vervoer zou andere internationals ook kunnen stimuleren om buiten de stad een woning te zoeken, zegt Myriam Kammüller van SOG. Dat zou meehelpen de kamercrisis te bezweren.

‘We hebben berekend dat een student die in bijvoorbeeld Delfzijl of Haren woont gemiddeld rond de 360 euro per maand kwijt is aan vervoer. Het zou fijn zijn om dat bedrag te kunnen verlagen tot vijftig of honderd euro’, zegt Kammüller.

Elke korting zou studenten al enorm helpen, zegt Alexandre Prot vanuit Frankrijk, die 350 euro betaalt voor een kamer in een boerderij in het Drentse Ubbena. Om zijn uitgaven te verminderen, fietst de masterstudent economische ontwikkeling en globalisering elke dag tweeënhalf uur naar Zernike en terug. ‘Ik wil geen twaalf euro per dag betalen aan buskaartjes, dus ik kom vrij moe thuis.’

Oerwoud

De kortingskaart is er dit academisch jaar in elk geval nog niet, zegt SOG-fractievoorzitter in de universiteitsraad Johannes Hütten. De partij is er al wel mee bezig. Ze benadert daarvoor openbaarvervoerbedrijven Arriva and Qbuzz, de gemeente en het universiteitsbestuur.

Maar ook al was de eerste reactie van het RUG-bestuur positief, de wet helpt niet mee. De universiteit mag studenten namelijk niet rechtstreeks betalen. ‘Het is een bureaucratisch oerwoud, maar we proberen een maas in de wet te vinden’, zegt Hütten.

Als dat lukt, dan kunnen ze misschien al volgend semester een proef beginnen of ‘in elk geval halverwege het derde blok’, zegt Hütten. ’Met vijftig of honderd studenten in een pilot kunnen we zien hoe het gaat en ik denk dat de universiteit daar ook wel oren naar heeft.’

Pilot

‘Ik ben de eerste die meedoet aan die pilot’, zegt Jule Steinhauer. De Duitse student Europese talen en cultuur is afgelopen zomer naar Assen verhuisd. Ze is nu elke maand 140 euro kwijt aan haar Dal Vrij-abonnement en het reizen buiten de daluren. ‘Dat is zo’n beetje de helft van wat ik aan huur betaal, wat idioot is. Ze kunnen ons internationals zeker steunen.’

Buiten de hoge reiskosten heeft Jule geen spijt van haar ruime tweekamerappartement die ze met haar vriend huurt. Met huurtoeslag kost het haar 270 euro per maand. 

‘Ik was eerst bang dat ik het studentenleven zou missen en dat niemand me zou willen bezoeken,’ zegt Jule, ‘Maar toen ik de prijzen zag, vergeleken met Groningen, dacht ik: Waarom heb ik dit niet eerder gedaan? En waarom is het niet gebruikelijker onder studenten om hier te wonen? Vooral als je dakloos bent en geen andere keuze hebt.’

English

6 REACTIES

  1. Hopelijk wordt Leeuwarden ook meegerekend in zo’n project. De campus is ontzettend internationaal en de stad heeft evenzeer een gigantisch kamertekort.

  2. De berekening van gemiddeld rond de 360 euro per maand lijkt mij een beetje overdreven aangezien een ns abonnement altijd vrij 356 euro kost en een vrij traject Haren-Groningen 60,80 per maand is.

    • Het zou fijn zijn als het SOG eens kan vertellen hoe die berekening dan gemaakt is. Ik stel me zo voor dat ze een beetje hebben zitten kalken op een bierviltje, zonder ook maar enig onderzoek te doen naar abonnementsprijzen. Een sterabonnement (geldig in treinen van Arriva en bussen van Qbuzz) tussen Delfzijl en Groningen kost 173,10. Dan zit het SOG er ruim een factor twee naast. Een jaarabonnement is zelfs nog goedkoper.

  3. In dit interview zitten wel een paar zeurkousen zeg. Eerst een student die het te veel moeite vindt om van Haren naar Groningen te fietsen – wat voor veel studenten en middelbare scholieren een heel normale afstand is, en bovendien ook ontzettend gezond is.
    Vervolgens hebben we er eentje die graait uit huursubsidie – waar wij belastingbetalers voor opdraaien – en dan klaagt over 140E per maand vervoerskosten, terwijl ze maar 270E aan huur kwijt is (samen dus 410). Veel studenten in de stad betalen 400+ euro aan huur, en krijgen géén huursubsidie. Dus waar hebben we het in hemelsnaam over?

    • Dat niet alleen. De prijs van 140 euro geldt (ongeveer; het is 133 euro) voor een Dal Vrij abonnement in de eerste klasse. Voor de tweede klasse kost het momenteel 106 euro. Hoeveel goedkoper had ze dan verwacht dat het zou zijn?

      Het valt mij op dat de redactie ‘nieuws’ over internationale studenten, nauwelijks weet te ondersteunen met degelijke voorbeelden of excessen. Iemand die niet wil fietsen en iemand die graag eerste klasse reist, zijn geen vormen van ‘nieuws’. Het doet eerder afbraak aan een probleem dat wellicht werkelijk bestaat, maar waarvan de redactie geen bewijs met de lezer wenst te delen.

    • Ik ben het niet helemaal met de reactie oneens, maar ik maak wel ernstig bezwaar tegen de kwalificatie ‘graaien’ als iemand gebruik maakt van huursubsidie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

English