Eerstejaars scoorden ‘ronduit slecht’ in eerste blok collegejaar

Eerstejaars studenten scoorden ‘ronduit slecht’ in het eerste blok van dit collegejaar. Ook voelen ze zich nauwelijks verbonden met de academische gemeenschap.

Dat blijkt uit de evaluatie van de commissie onderwijs strategie (COS) van de RUG. De commissie evalueert regelmatig het onderwijs aan de universiteit en het welzijn van studenten en docenten.

Uit een enquête na het eerste blok van dit academisch jaar blijkt dat het vooral slecht is gesteld met de onderwijsresultaten van eerstejaars. Normaal halen die 10 ECTS in het eerste blok, nu bleef het steken op 8. De resultaten van ouderejaars studenten uit dit blok zijn niet meegenomen in het rapport. 

Niet verbonden

‘Duidelijke verklaringen zijn er niet’, schrijft de commissie. Wel waagt ze zich aan het schetsen van een algemeen beeld. Er lijkt sprake van een lage ‘sense of belonging’ onder eerstejaars; studenten voelen zich niet verbonden met de academische gemeenschap. 

De commissie stelt voor uiterlijk het volgend collegejaar een werkgroep in te stellen van studenten en wetenschappers die met voorstellen moeten komen om deze ‘sense of belonging’ te versterken. 

Ook met het welzijn onder studenten in het algemeen was het slecht gesteld in het eerste blok. Studenten scoorden gemiddeld 45 op een schaal van 1 tot 100 – en dat terwijl de samenleving volgens de commissie ‘min of meer open’ was en het onderwijs ‘min of meer’ normaal verliep. De gemiddelde Nederlander scoort 65 punten.

English

4 REACTIES

  1. Dat komt toch nog vanwege het hybride lesmodel op het moment. Alle studenten zijn weer welkom in de collegebanken. Toch heb ik morgenochtend weer een college waarbij dezelfde 15 studenten in de zaal zitten, en 85 studenten online aanschuiven omdat het laagdrempeliger is. Als je de hele week lang online je colleges volgt vanuit de bieb of je slaapkamer, voel je je inderdaad niet heel verbonden met je universiteit. Mijns inziens moet het hybride lesmodel gewoon weer compleet afgeschaft worden zodat luiheid weer bestraft wordt met iemand anders notities moeten overlezen als je niet komt opdagen.

  2. Uitzichtloze Student is klaarblijkelijk naast uitzichtloos ook boos, maar ik heb makkelijk praten, want ik heb vast niets gemerkt van de pandemie, ik heb namelijk wel een sense of belonging, denk ik, maar dat weet ik ook niet zo zeker, dus moet ik maar een werkgroep voor mezelf instellen. Ik weet alleen nog niet, wie er in mijn werkgroep moet zitten! Dat is wel een dingetje!

  3. Geen “sense of belonging”, maar “duidelijke verklaringen zijn er niet”??
    Misschien hebben studenten de laatste 2 jaar compleet in isolement binnen opgesloten gezeten, geen sociale contacten en vaardigheden opgebouwd, niet mogen sporten, studiestress, geen vrije tijdsbesteding, tienduizenden euro’s studieschuld, torenhoge huur betalen aan een huisjemelker of tot je veertigste bij je ouders blijven wonen, geen uitzicht op een koopwoning, niks is meer te betalen door torenhoge inflatie en ondertussen minder dan minimumloon verdienen, en zo gaat het lijstje nog wel even door. Hoeveel verklaringen moet ik nog opnoemen???

  4. What the fuck, that is also my problem! I don’t really have a sense of belonging, maar dat voelt echt wel beter,
    dan je ergens kloten voelen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in