Langer op het strand of vrije tijd tussendoor? Dit zijn jullie ideeën voor het academisch jaar

Het Nederlandse academisch jaar is het langste van alle EU-landen. Hoe kan een korter academisch jaar eruit zien, vroeg UKrant haar lezers vorige week. Een compilatie van de bijdragen die we kregen toegestuurd.

Bart Swinkels heeft als student bij de master Euroculture een langere zomervakantie meegemaakt en bij het University College (UCG) extra weekjes vrij tussendoor. Als ‘ervaringsdeskundige’ weet hij waarvoor hij zou kiezen: meer weken vrij tussendoor, zoals bij het UCG.

‘Dit was simpelweg fantastisch’, schrijft Swinkels. ‘Want een duidelijke verdeling van wanneer werken en wanneer klaar, en daadwerkelijk een weekje zonder knagende opdrachten in je achterhoofd – voor vakantie, familiebezoek, of gewoon even rust.’

Anders ging het bij zijn master Euroculture. Die begon in oktober en eindigde begin mei, waardoor hij een lange zomervakantie had. ‘Hoewel zo lang niets doen natuurlijk fantastisch is, maakt het ook ontzettend lui. En dan is het lastig om terug te komen in het ritme van dingen doen, laat staan focussen op studeren.’

Studieritme

Swinkels krijgt bijval van medestudent Maxim Schalkwijk (molecular life sciences): een extra lange zomervakantie is geen goed idee, vindt hij. Het overbruggen van zo’n periode zal er toe leiden dat de student uit het studieritme raakt en in september of oktober moeilijker terug is te krijgen in de collegebankjes. 

Ook Schalkwijk heeft behoefte aan een week rust tussendoor, vooral in mei. ‘Rond deze periode had ik meer moeite om de laatste cursussen te voltooien. De herfstvakantie zou daarbovenop een fijne invoering zijn.’

Internationale student Leo Widodo (biologie) vraagt zich eveneens af of een langere zomervakantie de oplossing is, hoewel hem dat wel zou helpen om zijn familie in het buitenland langer te zien. Maar de voordelen ervan wegen niet op tegen de nadelen, denkt hij. ‘Het Nederlandse alternatief, herfst- en kerstvakantie, is misschien wel een betere oplossing.’

Kerstvakantie

Maar dan moet er wel iets veranderen, stelt student Anouk daar tegenover. Extra vrije weken zoals een voorjaarsvakantie en een herfstvakantie hebben geen zin als daarna meteen tentamens komen, zegt zij. ‘Zo zit ik vaak in de kerstvakantie te leren voor de tentamens in blok 2. Een beter alternatief is om na de tentamens een week vakantie te houden, zodat je echt even kan uitrusten en niet aan deadlines/toetsen hoeft te denken.’

Dat vindt ook student Ruben Wagenvoort (namens studentenpartij SOG in de universiteitsraad). ‘De enige vakantie is de kerstvakantie die twee weken duurt. Maar omdat daarna meteen tentamens zijn, ben je dan gewoonlijk aan het blokken. Studenten hebben geen kans om hun batterij op te laden; ze rennen van blok naar blok en proppen alle informatie maar zo snel mogelijk naar binnen om hun tentamens te halen.’

Minder hertentamens

Universitair docent Kristin McGee (letteren) heeft daar wel (deels) een oplossing voor. Ze pleit er al langer voor om hertentamens voor tweede- en derdejaars studenten te schrappen en herkansingen voor het eerste semester alleen in het eerste jaar te doen.

‘Het is bewezen dat herkansingen leiden tot uitstelgedrag en niet per se leiden tot betere resultaten in termen van slagingspercentages’, schrijft zij, ‘Als we een week tussen de blokken verkorten, kunnen we het studiejaar met een maand verkorten.’

Lange stage

PhD’er Jethro ziet een langere zomervakantie juist wel zitten; die had hij ook in Hongkong, waar hij eerder studeerde. Een lange zomervakantie geeft een student de mogelijkheid om een fulltime stage te doen, stelt hij. ‘Zo’n stage duurde drie of vier maanden, en dat is heel anders dan een parttime baantje en een geweldige mogelijkheid om ‘de echte wereld’ te leren kennen.’

Bijkomend voordeel, aldus Jethro: internationals kunnen dan ook meer tijd doorbrengen met hun familie.

Internationaal perspectief

Dat internationale perspectief is belangrijk, vindt Dirk-Jan Scheffers, adjunct-directeur life science and technology bij de Faculty of Science and Engineering (FSE). Als collega’s in het buitenland klaar zijn en aan het congresseizoen beginnen (‘Van belang om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het veld en ons werk met collega’s te delen’), geeft hij nog college of kijkt toetsen na. 

Later beginnen en eerder eindigen dus, als het aan Scheffers ligt. Hij ziet ook heil in een verlengde kerstvakantie met een week. ‘Onze internationale medewerkers en studenten moeten vaak nog snel naar huis zien te komen op 23 of 24 december, als de vluchten (en andere reismogelijkheden) het duurst en het drukst bezet zijn. Een kerstvakantie van drie weken geeft iedereen voldoende tijd voor een wat meer ontspannen bezoek aan familie en vrienden, iets wat je met voorjaars- en herfstvakanties niet bereikt.’

Studielast

Over één ding is eigenlijk iedereen het eens. De werkdruk, of dat nu voor student, docent of onderzoeker is, los je niet op met wat extra vakanties als de studielast gelijk blijft. Het betekent immers dat iedereen hetzelfde moeten doen in minder tijd – wat is dan het voordeel?

Student Hristo Boyadzhiev zegt dat Nederlandse universiteiten tot de meest intensieve onderwijsinstituten behoren. Dat leidt niet tot kwaliteit, maar tot meer stress, minder tijd en pijnlijke keuzes tussen een sociaal leven en een academisch leven, stelt hij. ‘Vakanties voelen zelden als een werkelijke vrije periode; vaker ben je aan het proberen om je voor te bereiden op hertentamens of op een volgend studiejaar.’

Intensief blokonderwijs

Om profijt te hebben van een korter onderwijsjaar, moeten we daarom nadenken over een ‘rigoureus andere indeling van het onderwijs’, stelt Laurent Krook, docent psychologie en coördinator eLearning aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW).

Een optie volgens Krook is intensief blokonderwijs, waarbij in drie of vier weken slechts één of hooguit twee vakken gegeven worden en er binnen dit onderwijsblok ook direct getoetst wordt. Het onderwijs is dan weliswaar intensiever, zo realiseert hij zich, er komt ook ruimte vrij. 

Echte investeringen

Dit model, zet hij er als kanttekening bij, kan alleen succesvol zijn met ‘echte investeringen in het onderwijs, geen reparaties’. Krook: ‘Investeringen niet alleen in termen van geld, maar ook in faciliteiten, aandacht, expertise, tijd en vooral in mensen.’

Ook Ruben Wagenvoort wijst er op dat het onderwijssysteem aan de Nederlandse uni’s anders gestructureerd moet worden, naar een model zoals bijvoorbeeld Groot-Brittannië kent; daar hanteren de uni’s twee tentamenperiodes (in plaats van vier), waardoor elke tentamenperiode langer duurt.

‘Daardoor is het mogelijk dat een blok niet meer in zeven weken wordt gepropt en komt er ruimte voor een pauze tussen de tentamens en de start van het nieuwe semester.’

SAMENGESTELD DOOR ROB SIEBELINK

Lees meer:

English

8 REACTIES

  1. Excuus, ik had het niet goed gelezen. Essays vind ik zelf in het algemeen niet leuk om te schrijven, dus bij het lezen van essays gingen had ik meteen een reactie.
    Bij natuur-, sterren- en wiskunde zijn er niet echt essays, behalve als je een vak doet met practica of een project, in welk geval het misschien wel handiger is om die aan het eind te doen, maar anders lijkt mij de structuur die ze nu hebben wel erg goed.

  2. In de Ukrant is sinds september 2021 uitgebreid gereageerd op de voorstellen van De Jonge Akademie (DJA). Maar de empirische DJA-bewering, als zou het Nederlandse cursusjaar gemiddeld negen weken langer zijn dan elders in West-Europa: die werd tot nog toe voor zoete koek geslikt. Op mijn weblog Onderwijsethiek heb ik onlangs twee van de buitenlandse DJA-voorbeelden doorgerekend.
    De bacheloropleiding van St Andrews (Schotland) heeft inderdaad een superkort cursusjaar: 21 collegeweken, 4 zelfstudieweken en 5 tentamenweken. Maar de DJA-onderzoekers vergeten te vermelden dat de studielast van deze opleiding (4800 studie-uren voor de gemiddelde student ) niet gespreid is over drie maar over vier cursusjaren. Gerekend per cursusjaar zijn dat dus 1200 in plaats van de Nederlandse 1680 studie-uren.
    De bacheloropleiding van de Universiteit Gent kost volgens de DJA-onderzoekers slechts 32 weken per cursusjaar: 24 collegeweken en 8 tentamenweken. Om onduidelijke redenen laten ze de overige drie onderwijsweken (bestemd voor inhaalonderwijs, tentamentraining en reflectie-achteraf) ongenoemd. Maar het is ronduit misleidend dat ze de twee tentamenweken in augustus niet meetellen. Volgens de Europese regels moet de gemiddelde student een studielast van minimaal 1500 en maximaal 1800 studie-uren verzetten om zestig studiepunten te behalen. Als die in 35 weken werden gepropt, dan kreeg de gemiddelde student een ondraaglijke studiebelasting (43 tot 51 uur per week). De twee tentamenweken in augustus zijn dus een onlosmakelijk onderdeel van het reguliere Gentse onderwijs- en tentamenprogramma voor de gemiddelde student.

  3. Studenten proberen te helpen met een korter studiejaar, door naar blokonderwijs te gaan is idioot. Bij Biologie hebben we iedere 3 weken een nieuw vak en dat is een moordend schema. Je hebt dan een maximaal een weekend rust tussen je vakken en je moet constant wisselen tussen je sociale of academische leven verwaarlozen. Ik volg nu een minor met een normaal rooster en heb nog nooit zoveel tijd gehad voor mijn studie en mijn vrienden.

  4. Ik zou wel wat zien in het Duitse systeem. Daar zijn de semesters verdeeld in een collegetijd en een collegevrije tijd. Je hebt dan eerst enkele weken college, waarna er dan een collegevrije periode is, waarin je dan je essays schrijft en/of toetsen maakt.

    Het wintersemester loopt van 1 oktober tot 31 maart, waarbij je van 17 oktober tot 4 februari colleges hebt. En het zomersemester loopt van 1 april tot 30 september, waarbij je van 3 april tot 15 juli colleges hebt.

    Tijdens de collegeperiode kun je je dan echt richten op de colleges (voorbereiden, lezen, etc.), en dan na de collegeperiode richt je je op je essays en het intensief leren voor toetsen.

    Nb. er zijn natuurlijk wel deadlines. Het is niet zo dat je tot het eind van het semester de tijd hebt om je essays te schrijven.

    Ik vond het indertijd bijv. heel vervelend om in de collegeperiode niet alleen de collegestof te moeten voorbereiden, maar tegelijkertijd ook al essays te moeten schrijven omdat die één of twee weken na het einde van de colleges al ingeleverd moesten worden.

    • Bij welke studies gebruiken ze dat systeem? Bij alpha- en gamma-vakken zie ik het wel voor me, maar ik wil niet meer essays in natuurkunde.

        • — Aanvulling —

          Ik beschrijf alleen een verschuiving in de tijdsverdeling.

          – Eerste enkele weken colleges
          – Daarna enkele weken waarin je voor je voor je vakken voor de toetsen kunt leren / essays kunt schrijven

          Dat zegt verder niks over de hoeveelheid essays die je moet schrijven.

        • Dat systeem gebruiken ze – voor zover ik weet – in Duitsland bij elke opleiding aan elke universiteit en hogeschool.

          De specifieke data kunnen per onderwijsinstelling wel wat afwijken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in