Bewoners en gebruikers van de Biotoop, het voormalige biologisch centrum van de RUG in Haren, komen in verzet tegen een stevige verhoging van hun huur. Verhuurder CareX zegt dat dit vanwege de gestegen energieprijzen is, maar wil de kosten niet specificeren.
De servicekosten in de Biotoop – dat eigendom is van de RUG en verhuurd wordt door antikraakbureau CareX – zijn per 1 januari met 33,4 procent verhoogd. Peter Buis, die sinds 2014 in de Biotoop woont en er ook een hobbyruimte heeft, zag zijn servicekosten stijgen met 200 euro: hij betaalt nu 767 euro servicekosten op een totale huur van 1160 euro.
Onrechtmatig
Hij kreeg op 30 november bericht van de verhoging, die op 1 januari in ging. Wettelijk gezien te laat, zegt hij. Maar belangrijker, zegt Buis, is dat de verhoging mogelijk onrechtmatig is. ‘In het Beleidsboek Nutsvoorzieningen en Servicekosten staat dat de kosten voor onderhoud en de infrastructuur van een gebouw niet op de huurders afgewenteld mogen worden.’
Sinds 2017 betalen huurders een all-inprijs, waarbij rente en servicekosten niet uitgesplitst worden. Een overzicht van de werkelijke servicekosten heeft hij sinds 2014 niet meer gehad. Maar huurders hebben daar wettelijk recht op. Buis vermoedt dat CareX winst maakt. ‘En dat is illegaal.’ Hij maakte bezwaar tegen de verhoging en vroeg om de redenen en documentatie, maar dat werd door CareX afgewezen.
Contractopzegging
Toen hij daarop met zijn verhaal naar UKrant stapte, kreeg hij van CareX een e-mail – ingezien door UKrant – waarin het bedrijf dreigt zijn contract op te zeggen ‘als je doorgaat met dit artikel en je andere acties naar aanleiding van de tariefverhoging’. CareX bevestigt dat praten met de media in strijd zou zijn met Buis’ contract.
Volgens Buis hebben inmiddels echter zeker zestien bewoners bezwaar gemaakt en volgen er meer. Een van hen is Lucia, die sinds 2013 in de Biotoop woont. Zij diende half januari bezwaar in, maar kreeg daar geen reactie op. ‘Ik begreep de berekening niet en het ging om een heel hoog bedrag. Dat werd verder niet toegelicht.’
De servicekosten voor haar studio werden verhoogd met zo’n 100 euro. ‘Ik werd bang toen ik dat zag. Ik dacht dat ik meer uren zou moeten werken om hier te kunnen blijven wonen.’ Tot nu toe redt ze het, maar twee anderen in haar blok denken erover om weg te gaan, weet ze. ‘Dat vind ik heel naar voor ze. Ik vind het hier geweldig, ik zou hier niet weg willen.’
Huurcommissie
Het is niet eerste keer dat de bewoners een huurverhoging hebben gekregen wegens gestegen servicekosten: dat gebeurde ook in 2017 en 2020. Na de jongste verhoging stapte Buis naar de Huurcommissie, nadat hij bij CareX nul op het rekest kreeg. Die stelde dat CareX binnen zes weken na 27 januari een specificatie moet aanleveren van de servicekosten in 2019 en 2020, anders gaat de zaak naar de rechter. Voor het jaar 2021 heeft CareX nog tot juli.
CareX-woordvoerder Lenze Hofstee maakt zich echter geen zorgen. Volgens hem moet Buis het niet als een gewone huursituatie zien, aangezien de ruimtes antikraak verhuurd worden en er dan andere regels gelden. ‘Om die reden heeft de Huurcommissie er ook niet veel over te zeggen’, licht hij toe.
Tijdelijk
‘Iedereen weet dat de energieprijzen sterk gestegen zijn in de afgelopen maanden, en de gestegen kosten zijn daar gewoon het gevolg van’, zegt Hofstee. ‘Dit is een tijdelijke situatie, aangezien de servicekosten voor de huurders de energieprijzen van de markt volgen. Als die weer dalen, zullen de huurders van de Biotoop ook minder betalen.’
De Huurcommissie denkt er anders over: die bevestigde onlangs aan Buis dat ze vindt dat er in zijn geval gewoon sprake is van huur en niet van bruikleen.
RUG-woordvoerder Gernant Deekens zegt dat de universiteit de problemen tussen CareX en de huurders betreurt, maar wil verder geen commentaar geven op de kwestie.