Blokken voor het tentamen… en weer is de koffie op in de UB

De tentamenweken komen eraan, dus wordt er veel en lang geblokt in de UB. Maar zonder koffie, want zeker aan het einde van de dag zijn de automaten vaak leeg.

Het probleem speelde vorig jaar ook al. Toen werd het afgedaan als ‘opstartproblemen’ bij de nieuwe leverancier Maas. Sindsdien is er niets veranderd, constateren studenten in de UB.

‘Het komt regelmatig voor dat de machine leeg is, maar dat niet aangeeft. Dan komt er alleen goor water uit’, zegt Karel van Duijl, die energy & environmental sciences studeert. ‘Zo heb ik al eens bij twee verschillende automaten 40 cent verspild, omdat beide leeg waren. Ik verwacht niet dat ze het nog bijvullen nu het eind van de middag is, dus dan moet je de hele avond aan de dure koffie.’

Zijn studiegenoot Pieter van Benthem overkomt het ook regelmatig. ‘Op een gegeven moment zie je het aan de stapels lege bekers naast de automaat. Dan weet je: het is weer zover.’ Hij heeft nu maar een bekertje thee gepakt omdat de koffie op is.

Balen

Student computing science Ola Dybvadskog pakt een kop dure koffie van de Douwe Egberts-automaat. Hij studeert op de tweede verdieping en de automaat van Maas is daar leeg. Maar dat blijkt op de derde verdieping ook het geval. ‘Het is balen dat het niet goed werkt, afgelopen weekend gebeurde dit ook al.’

Volgens de studenten doet het probleem zich vooral tijdens de tentamenperiodes. Ook de koffiebekers zijn vaak ook op. ‘Nu het zo druk is, zijn de luxe bekers heel snel op. Maar dan wordt het vaak heel lang niet bijgevuld’, constateert studente academische pabo Julia Janse.

De schoonmaak kampt met personeelstekort. Plassen koffie blijven soms urenlang liggen.

‘Het is dramatisch. De automaten zijn leeg, de bekers zijn op. Ga je naar een andere etage, is het daar ook leeg. Ik raak dan uit de studieflow. Als de koffie op is, baal ik’, zegt farmaciestudente Fleur van Leusen. ‘Ik heb koffie nodig tijdens de tentamentijd, want ik zit hier de hele dag’, vult student bewegingswetenschappen Eva Kools aan.

Meer automaten

RUG-woordvoerder Thomas Vos erkent dat er nog steeds problemen zijn met de koffieautomaten van Maas. Een jaar geleden stonden in de UB zes automaten, dat was gebaseerd op de afname bij de vorige leverancier. Nu zijn nog eens vier automaten toegevoegd. ‘Maar die konden helaas woensdag pas worden geïnstalleerd’, zegt Vos.

Als een machine echt leeg is en de machine detecteert dat het gevraagde product niet is uitgegeven, wordt het betaalde bedrag volgens hem automatisch teruggestort op de rekening van de pashouder. Als dit niet goed gaat, kan de student zich melden bij de receptie van de UB en wordt het bedrag alsnog teruggestort door Maas, zegt Vos.

Verstopte urinoirs

De koffieautomaten zijn niet het enige waar studenten last van hebben. Urinoirs die snel verstopt raken, kapotte watertaps of vieze kantines met afval en plassen koffie of water op de grond. ‘Het is hier wel vaker smerig, maar dan pas je je aan. Soms pauzeren we daarom op de gang’, zegt Fleur.

Volgens Vos is er recentelijk meer budget vrijgekomen voor de schoonmaakploeg en onderhoud. ‘Maar op dit moment kampen de leveranciers van onder meer de schoonmaakdiensten met personeelsuitval en -tekort, waardoor dergelijke situaties helaas voorkomen.’

Engels

4 REACTIES

Abonneer
Laat het weten als er

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

4 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties