Annika runt een modebieb voor studenten: ‘Mijn kamer is opslag en pashokje’

Elk seizoen een paar goedkope nieuwe outfits scoren klinkt leuk, maar de mode-industrie is enorm vervuilend. Student Annika Schewitz verzon een oplossing: ze begon een verhuurbedrijf voor duurzame kleding. Ze schrijft er zelfs haar scriptie over. 

Tussen de colleges en het studeren door is Annika Schewitz druk aan het werk: vragen van klanten beantwoorden, kleren inruimen, bestellingen bezorgen, haar ondernemingsplan bijwerken.

Zo ziet het leven van de Duitse masterstudent sustainable entrepreneurship er al een jaar uit, sinds ze Restyle oprichtte, een ‘modebibliotheek’ voor studenten.

Het idee: kleren verhuren op abonnementsbasis, zodat klanten elke maand andere outfits in hun kast hebben hangen. Ze kunnen kiezen uit vintage kleren of mode van het vorige seizoen van duurzame kledingmerken en als ze iets echt heel leuk vinden, kunnen ze dat met korting kopen. 

Teleurgesteld

Annika bedacht het plan voor Restyle in 2021, toen ze een semester op uitwisseling was in Groningen en ze een studieopdracht kreeg waarvoor ze zich in de mode-industrie moest verdiepen. ‘Hoe meer ik te weten kwam, hoe teleurgestelder ik was’, zegt ze. 

De fast fashion-industrie, met bekende namen als Zara en H&M, draait om het verkopen van goedkoop geproduceerde kleren die vaak maar een seizoen meegaan voor ze weggegooid worden. Goedkope kleding is misschien aantrekkelijk voor klanten, zegt Annika, ‘maar de industrie produceert veel te veel en is vervuilend.’ 

Toen ze aan vrienden vertelde wat ze had ontdekt, wezen zij haar op VentureLab, een organisatie in Groningen waar ondernemers coaching kunnen krijgen en waar ze met elkaar kunnen netwerken. ‘Toen realiseerde ik me dat ik het milieu zou kunnen helpen door een duurzaam bedrijf te beginnen.’ 

Kleren verhuren is niet nieuw als alternatief voor snelle mode. Maar het unieke van Restyle, legt Annika uit, is dat het zich richt op internationale studenten. ‘Die hebben niet genoeg ruimte in hun koffer om al hun kleren mee te nemen.’ En aangezien er duizenden internationals tijdelijk in Groningen verblijven, zijn dat allemaal potentiële klanten. 

In ontwikkeling

Omdat Restyle een online bedrijf is, kan Annika de kosten laag houden, zegt ze. ‘Mijn kamer is zowel de opslag als het pashokje.’ Klanten kunnen langskomen om kleren te passen, of ze brengt ze bij hen langs. Hoewel ze hulp krijgt van drie vrijwilligers, doet ze het meeste zelf, omdat het bedrijf nog niet veel winst maakt. ‘Alles wordt opnieuw geïnvesteerd.’  

Het ondernemingsplan is ook nog volop in ontwikkeling. ‘Het idee waar ik mee begon is heel anders dan het concept dat er nu staat, dat had ik niet verwacht’, zegt ze. ‘Ik dacht eerst dat het allemaal om marketing draaide.’ Maar hoewel ze steeds meer volgers kreeg op Instagram, groeide het aantal klanten niet. Ze haakten zelfs af.

Om erachter te komen waarom, ging ze met hen in gesprek. Ze ontdekte dat ze het abonnement niet flexibel genoeg vonden, de kleding niet leuk genoeg of dat ze het gewoon een te grote stap vonden naar een betaald abonnement. ‘Dat verbaasde me, maar ik nam een beetje afstand en herzag het concept.’  

Goede ondernemer

Dat is precies wat haar een goede ondernemer maakt, vindt Cees-Jan Groen, die haar bij VentureLab coachte toen ze net begon. ‘Ze luistert altijd, neemt dingen in zich op en verandert dan van richting. Als een idee niet werkt, is dat vaak omdat iemand niet leert van wat klanten of andere mensen vertellen.’ 

Volgens Groen is passie ook belangrijk: dat zorgt ervoor dat ondernemers doorzetten. ‘Dan blijf je in de goede richting gaan en laat je je niet afleiden door tegenvallers.’ 

Annika besloot zelfs om haar ervaringen met Restyle te gebruiken voor haar scriptie. Ze onderzoekt wanneer mensen bereid zijn om de overstap te maken van wegwerpmode naar meer duurzame kleding.   

Zelf deed ze dat twee jaar geleden, toen ze erachter kwam hoe vervuilend de industrie was. ‘Dat is mijn verhaal, maar ik wil ook weten waarom anderen precies die keuze maken.’ Ze interviewt daarvoor haar eigen klanten over waarom ze bepaalde keuzes maken en wat hun koopgedrag beïnvloedt.  

Nieuwe generatie

Je scriptie schrijven over je eigen bedrijf is behoorlijk bijzonder, vindt Annika’s scriptiebegeleider Niels Faber, universitair docent sustainable entrepreneurship bij Campus Fryslân. ‘Zij is de enige student in haar klas die dat doet.’ 

Annika staat daarmee model voor een nieuwe generatie studenten, denkt hij. ‘Die zijn veel meer bezig met de problemen in de wereld en stellen vragen bij de rol die bedrijven daarbij spelen.’ 

Zelf is Annika ervan overtuigd dat duurzaam ondernemerschap noodzakelijk is voor een leefbare toekomst. ‘We moeten als maatschappij onze grondstoffen slimmer gebruiken.’

Engels

Abonneer
Laat het weten als er

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties