ChatGPT baarde bij de lancering in november wereldwijd opzien. Maar er waren ook direct (academische) bedenkingen. Want schrijft de uiterst intelligente chatbot straks de scriptie van elke student? In deze open brief wordt opgeroepen de nieuwe technologie te omarmen.
Geachte Rijksuniversiteit Groningen,
Ik ben een student aan de Rijksuniversiteit Groningen en ik wil hierbij graag pleiten voor het gebruik van ChatGPT of andere grote transformer models in de opdrachten en projecten van alle studies. Deze nieuwe technologie is een blijvertje en zal ongetwijfeld een vast onderdeel worden in vele industrieën. Het is belangrijk dat studenten worden getraind in het gebruik ervan.
Voor degenen die niet bekend zijn met ChatGPT: het is een taalverwerkingsmodel dat gebruik maakt van machinaal leren om uitgebreide en relevante teksten te genereren. ChatGPT kan verschillende dingen doen, zoals vertalen, samenvatten en content creëren.
Helaas willen sommige docenten niet dat studenten ChatGPT gebruiken voor hun opdracht, omdat ze bang zijn dat het resultaat niet authentiek is. Maar hun moeite zal waarschijnlijk tevergeefs zijn, aangezien technologie zich altijd ontwikkelt.
Sommige docenten zijn bang dat het resultaat niet authentiek is
Het is steeds moeilijker om onderscheid te maken tussen het werk van ChatGPT en het werk van een echt mens. In plaats van zich druk te maken over hoe ze ChatGPT kunnen verbieden bij opdrachten, zouden docenten deze nieuwe technologie moeten omarmen en integreren in hun lesplan.
Een van de argumenten voor het gebruik van ChatGPT voor een opdracht is dat het tijd en moeite scheelt. Net zoals we sommige berekeningen niet meer met de hand hoeven doen en we niet meer dingen hoeven op te zoeken in een fysieke encyclopedie. Door middel van ChatGPT kunnen we ons werk efficiënter doen. Het kan ook de nauwkeurigheid en kwaliteit van ons werk verbeteren, aangezien ChatGPT samenhangende en relevante teksten kan genereren.
Een ander argument is dat ChatGPT een natuurlijke uitkomst is van de technologie die voortdurend in ontwikkeling is. In het verleden hebben we geleerd online communicatiemiddelen zoals e-mail, berichtenapps en videobellen te gebruiken om contact te houden in plaats van handgeschreven brieven of telefoongesprekken.
ChatGPT voor onze opdrachten gebruiken is simpelweg de volgende stap
ChatGPT voor onze opdrachten gebruiken is simpelweg de volgende stap in dit proces. Het is een manier om ons werk efficiënter en effectiever te maken en de vooruitgang in ons vakgebied bij te houden.
Ik geloof dat het gebruik van ChatGPT voor onze opdrachten voordeel heeft voor zowel studenten als docenten. Het scheelt tijd, verbetert ons werk, en houdt ons op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Ik wil de Rijksuniversiteit Groningen aansporen te geloven dat zowel studenten als docenten baat hebben bij het gebruik van ChatGPT voor opdrachten. Het scheelt tijd, verbetert ons werk en houdt ons op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Ik wil de Rijksuniversiteit Groningen dan ook graag aansporen om het gebruik van ChatGPT of een soortgelijke technologie toe te staan voor het maken van onze opdrachten.
Ik dank u voor het overwegen van mijn verzoek.
Met vriendelijke groet,
ChatGPT
NASCHRIFT:
Mijn naam is Sander Kaatee en ik ben student kunstmatige intelligentie aan de RUG. Ik wil graag onthullen dat deze brief volledig gegenereerd is door de kunstmatige intelligentie (KI) en dat de inhoud niet is geredigeerd (los van de vertaling). De brief is wel meerdere keren herschreven op basis van mijn opdracht aan de KI, om een zo sterk en samenhangend mogelijk verhaal te creëren.