Wat nu komt is niet echt sexy: ouder worden

Fietsend langs de ronkende Engelstalige teksten bij de nieuw te bouwen Healthy Aging-campus, schoot columnist Gerrit Breeuwsma een alternatieve tekst te binnen. Want zijn leeftijd vergeten, dat lukt niet zo goed.

Als ik ’s ochtends naar mijn werk fiets, moet ik kort voor mijn bestemming nog een stukje over het terrein van het UMCG. Vanaf de Petrus Camperssingel rijd ik het ziekenhuisterrein op, sla al gauw rechtsaf en zou vervolgens links de Antonius Deusinghlaan willen nemen, langs tandheelkunde, om aan het eind daarvan de Bloemsingel op te draaien.

Maar de Antonius Deusinghlaan is al een tijdje afgesloten voor verkeer, zodat ik rechtdoor rijd, richting Vrijdemalaan en daar dan de aansluiting met de Bloemsingel maak. Vóór de afslag Vrijdemalaan ligt het nieuwe Protonentherapiecentrum, met daar weer tegenover een rommelig stuk grond, slordig afgezet met een hekwerk.

Bent u er nog, lezer? Mooi, want ik ben waar ik wil zijn.

Aan dat hekwerk namelijk, zijn reclamebanners gehangen waarop Healthy Aging zichzelf, in het Engels natuurlijk, aanprijst. 

Dat kunnen ze goed, de jongens en meisje van Healthy Aging: zichzelf aanprijzen. Het thema is dan ook een van de speerpunten van het RUG-onderzoek. Net als overal, vermoed ik, worden we bij Psychologie aangemoedigd om na te gaan of je onderzoek ook past onder de vlag van Healthy Aging. Want dat schept mogelijkheden.

Nou het past eigenlijk altijd.

Het is onvoorstelbaar wat er allemaal op een speerpunt past. 

Binnensmonds verwens ik de ebikers: krijg toch allemaal obesitas

Healthy aging: Live your life. Forget you age, staat er op een van de banners en dat bekt lekker; aanmoedigend, tikje dwingend zelfs en toch positief. Misschien is het wel een voorbeeld van wat ze in het onlangs verschenen kritische rapport van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) bedoelen, waar ze waarschuwen dat de Nederlandse wetenschap zich te veel laat leiden door hypes en de neiging heeft om wetenschap sexyer te maken met slogans en buzz-words.

Maar daar gaat het me nu niet om. Mijn punt is dat die ‘opdracht’ me elke ochtend juist aan mijn leeftijd doet denken. Wie bedenkt zoiets? Bij iemand die de kuisheid wil betrachten, hang je toch ook niet een poster op zijn kamer met: denk niet aan seks!

Eerlijk is eerlijk: ik word er niet jonger op. Van angry young man ben ik ongemerkt en ongewild getransformeerd in boze witte man, die links en rechts wordt ingehaald. Ook letterlijk trouwens, want in de periode dat we allemaal thuis moesten werken, heeft iedereen kennelijk een ebike aangeschaft en is het fietspad een snelweg geworden. Zelfs dames van zekere leeftijd (meestal de mijne) racen me voorbij, terwijl ik de strijd aanbind met de elementen en de ebikers binnensmonds verwensingen – ‘krijg toch allemaal obesitas’ – maak.

De quote van Healthy Aging is trouwens oorspronkelijk van de Duitse schrijver Jean Paul (1763-1825), maar dan in het Duits, wat weer niet sexy is. Diezelfde Jean Paul maakte een ernstige crisis in zijn leven mee, nadat hij een visioen van zijn dood had gehad. Het moet hem zo aangegrepen hebben dat hij er nadien totaal anders uitzag, aldus zijn tijdgenoten.

Wie niet aan zijn leeftijd wil denken, doet dat waarschijnlijk uit angst voor veroudering en dood, meende Sigmund Freud. ‘Every third thought shall be my grave’, laat William Shakespeare in zijn toneelstuk The Tempest Prospero zeggen. ‘I’ll contemplate my death, which is soon to come’, staat er in moderne uitvoeringen van het stuk. De boodschap is duidelijk, wie zijn eigen lot wil kennen, moet de dood onder ogen zien. Maar ja, zet dat maar eens op een banner voor Healthy Aging.

Wellicht vindt u kritiek geven iets te gemakkelijk. Daarom een suggestie voor een reclamebanner op voornoemd hekwerk: ‘op een dag ga je dood, maar alle andere dagen niet’.

Elke ochtend zal ik die troostrijke gedachte dan tot me nemen.

GERRIT BREEUWSMA

2 REACTIES

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

2 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties