Advertentie

Nee-cember

Foto Reyer Boxem

Nee-cember

Tussen Stoptober, Movember en Dry January zit een gat, constateert student-columnist Bauke van der Kooij. Laten we december dus opvullen als een maand waarin we stoppen met dingen kopen die we niet nodig hebben.
Door Bauke van der Kooij
1 december om 12:42 uur.
Laatst gewijzigd op 6 september 2021
om 9:04 uur.
december 1 at 12:42 PM.
Last modified on september 6, 2021
at 9:04 AM.

De dagen worden korten, de bladeren vallen van de bomen en de dagen worden kouder. Dat kan maar een ding betekenen: het koopseizoen is weer aangebroken. Met dagen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday kan de materialistische Nederlander zich voor een bodemprijsje compleet uitleven.

Noem het ‘lief zijn voor jezelf’, noem het impulsief, maar het overgrote deel van de aankopen blijft overbodig. Als je de vraag stelt of je die producten echt nodig hebt, is het antwoord eigenlijk altijd nee. Een deel van deze aankopen is natuurlijk ook bestemd als cadeau, maar ook dan geldt: heeft de ontvanger dit echt nodig?

Hierbij heb ik het niet over die nieuwe laptop die je koopt (bijvoorbeeld omdat je oude laptop programma’s als SPSS, MATLAB of ArcGIS niet meer aankan), maar wel over cadeaus als geurkaarsen, bruisballen, appelsnijders, eipellers, uienhakkers, drinkbekers en T-shirts met ‘grappige’ teksten, nutteloze lichaamsverzorgingsproducten (denk aan gezichtsmaskers en bodylotion), onderzetters, bieropeners, en kookboeken.

En dan hebben we het nog niet eens over de echte onzinproducten als taco-slaapzakken, pleisters in de vorm van bacon, ondergoed van alpaca of een zonnebril in de vorm van Kermit de Kikker. Er is zelfs een jodelende augurk te vinden op Amazon. En nee, ook met 20 procent korting hoef je die niet te hebben.

Er is zelfs een jodelende augurk te vinden op Amazon

De hoeveelheid plastic troep die in de ‘feestmaanden’ verkocht wordt, is niet alleen een aanslag op je bankrekening, maar ook op de aarde. Bovendien steun je daarmee de grote bedrijven en rekenen de troeptycoons zichzelf rijk, terwijl de kleine ondernemer krap bij kas zit.

Tussen de maanden Stoptober, Movember en Dry January zit eigenlijk nog een gat. Laten we de maand december opvullen als een maand waarin we collectief stoppen met dingen kopen die we niet nodig hebben: nee-cember.

Gewoon even een maandje niet. Bedwing je koophormonen, maak desnoods het geld over naar een goed doel of koop je producten bij een kleine lokale onderneming. Laat gewoon even, voor een maandje, winkels als AliExpress, Amazon, Bol, Wish en Media Markt links liggen.

En heb je nou toch zo’n jodelende augurk besteld, stuur die dan, als een soort roe van Sinterklaas, naar iemand die zich niet kan inhouden. Dan is het snel gedaan met die koopwoede.

1 REACTIE

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.