Langere periode tot hertentamen vergroot je slagingskansen 

Snelle hertentamens zorgen dat studenten minder hard studeren. Volgens promovendus Rob Nijenkamp is het beter meer tijd tussen kansen te laten vallen. Dan zijn ze veel van de stof alweer vergeten. 

Aan Nederlandse universiteiten krijgen studenten vaak standaard een herkansing na een tentamen. Soms is dat vrij kort na de eerste kans. Vaak ook worden hertentamens ingepland na de reguliere tentamens van het volgende blok.

Maar volgens Nijenkamp zou het goed zijn als het onderwijs daar nog eens goed over nadenkt. Immers: studenten die weten dat er een tweede kans is na hun tentamen, doen minder hun best. En dus is de kans dat ze zakken ook groter. 

‘Dat werd al gesuggereerd door het wiskundige model van Kooreman’, zegt Nijenkamp, die de afgelopen jaren onderzoek deed naar de invloed van herkansingen op tijdsinvestering en tentamensucces. ‘Dit model stelt dat de optimale studietijd, het punt waarop het investeren van méér tijd geen voordeel meer oplevert in de vorm van de kans het tentamen te halen, korter is wanneer er een herkansing is. Tegelijk zorgt een herkansing dat de kans dat je tijd voor niets gestudeerd hebt kleiner is.’  

Tijdsinvestering

Nijenkamp wilde weten of dat in de praktijk ook zo uitpakt. Daarvoor vroeg hij grote groepen psychologiestudenten te schatten hoeveel tijd ze zouden investeren in een hypothetisch tentamen met of zonder herkansing. ‘Dan zie je al duidelijk dat ze er minder tijd aan besteden, als ze weten dat er een hertentamen is.’

Vervolgens probeerde hij de abstracte situaties dichter bij de praktijk te brengen. Dat deed hij onder andere door studenten te vragen naar tentamens die ze daadwerkelijk hadden gemaakt. ‘We vroegen ze te veronderstellen dat ze alleen een herkansing in de zomer zouden hebben, wanneer ze een vakantie hadden geboekt. Verreweg de meesten gaven aan dat ze dan meer tijd in de voorbereiding hadden gestopt.’

Dit geeft duidelijk aan dat een herkansing een ‘perverse prikkel’ is, die het verleidelijk maakt voor studenten om minder hard te werken voor hun tentamens. 

Tentamentoerisme

Toch pleit hij niet voor complete afschaffing van hertentamens. Deels omdat zijn onderzoek uitgaat van de ‘rationele’ student, die al tevreden is als hij nét geslaagd is. En niet alle studenten zijn ‘zesjes-studenten’. Daarnaast kunnen studenten ook ziek zijn. ‘Tenslotte ben je ook een stuk meer ontspannen als je weet dat er een resit is’, zegt Nijenkamp.

Maar het zou wel goed zijn als het onderwijs rekening houdt met deze effecten, zodat ‘tentamentoerisme’ wordt voorkomen. Dat kan door een minimumcijfer te eisen. ‘Zodat je bijvoorbeeld minimaal een vier moet halen om een herkansing te kunnen krijgen.’ 

Nog beter zou het zijn om meer tijd in te bouwen tussen de twee tentamenkansen. Uit een ander deel van zijn onderzoek blijkt dat als de student inschat dat hij het grootste deel van de stof alweer vergeten is ten tijde van de resit, het effect weer kleiner wordt. ‘Dan moet je het namelijk weer opnieuw leren en is het niet handig om je suboptimaal voor te bereiden.’

English

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

English