Doet de RUG voldoende om een inclusieve universiteit te zijn? UKrant en achttien andere onafhankelijke universiteits- en hogeschoolbladen doen samen onderzoek naar diversiteit en inclusie binnen het hoger onderwijs.
Regenboogvlaggen en -zebra’s, vegetarische dagen in de RUG-kantines, genderneutrale wc’s. Universiteiten willen maar al te graag inclusief zijn: iedereen hoort er bij.
Velen vinden dat de academische wereld nog veel meer kan en moet doen, maar een even grote groep vindt het inmiddels welletjes – of misschien zelfs te ver gaan.
Meer doen of schieten we door?
Is de RUG divers en inclusief genoeg? Wat vinden student en medewerker van de stappen die de afgelopen jaren aan de universiteit zijn gezet? Moet er meer gebeuren en wat dan? Of zijn we juist doorgeschoten? Bedreigt wokisme de academische vrijheid?
Om antwoord te krijgen op die vragen hebben de universiteits- en hogeschoolbladen de krachten gebundeld met een landelijke enquête. Zo krijgen we niet alleen een beeld van hoe Groningen ervoor staat, maar ook van het hoger onderwijs in Nederland.
Enquête
Hiervoor hebben we jullie hulp nodig: vul de enquête in, dat kan tot en met vrijdag 21 oktober. Let op: er is er een voor studenten en een voor medewerkers. Invullen kost ongeveer 10 minuten. De enquête is in het Nederlands en Engels.
Ik doe mee!
Voor studenten klik hier
Voor medewerkers klik hier
De enquête geeft de mogelijkheid om eigen ervaringen te delen. Voel je je buitengesloten of – erger – gediscrimineerd? Alle antwoorden worden anoniem verwerkt. Je kunt wel aangeven dat de redactie van UKrant contact met je mag opnemen.
Over dit onderzoek
Dit project is een initiatief van De Kring van hoofdredacteuren van hoger onderwijs media, waarbij ook UKrant is aangesloten.
Het is mogelijk gemaakt met steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, een organisatie die onderzoeksjournalistiek in Nederland ondersteunt.
De enquête is samengesteld op basis van gesprekken met redacteuren van alle deelnemende bladen en is opgesteld door onderzoeksbureau Newcom.