Elke dag vraagt de redactie van UKrant zich af: waar schrijven we over, waarom schrijven we erover en hoe? Een kijkje achter de schermen.
Ruim twee jaar geleden lanceerden we de huidige website van UKrant, met wat wij op de redactie noemen de banner (de grote foto bovenin) en tegeltjes (de kleine fotoblokjes, al dan niet met tekst).
Twee jaar lijkt niet erg lang, maar in de onlinewereld, waar nieuwe inzichten sneller komen dan het licht, is een site al snel verouderd. Een website heeft een levensduur van een jaar of twee, hooguit drie.
De huidige UKrant naderde dus de houdbaarheidsdatum en daarom zijn we begonnen met een aantal wijzigingen, zonder de look and feel al te veel op te schudden.
De lezer die ons op z’n mobieltje volgt, zal het niet zijn opgevallen — daar zie je namelijk nauwelijks verschil. Maar de lezer op de pc/laptop/tablet (dat zijn er nog best veel, samen ruim 50 procent van onze bezoekers) heeft het mogelijk wel gezien: de homepage is sinds maandag breder, heeft meer nieuwsposities.
Voorheen stond er een nogal statische kolom aan de rechterzijde die vooral was bedoeld voor advertenties, service en aankondigingen. Die kolom is nu ingebed in de nieuwssite. Met drie kolommen wordt die dynamischer. We kunnen het belangrijkste en laatste nieuws in één oogopslag op het beeldscherm brengen — dus minder scrollen voor de lezer. ‘Boven de vouw’, zoals dat in ouderwetse krantentermen heet. Adverteerders krijgen in de nieuwe styling bovendien een betere positie.
Er zijn nog andere veranderingen op komst. We werken aan meer variatie op de homepage, onder meer door nieuws- en achtergrondverhalen de urgentie te geven (lees: de grootte) die ze verdienen. Op de artikelpagina’s gaan we duidelijker verwijzen naar gerelateerde verhalen. En vanaf daar ook naar verhalen die eveneens de moeite waard zijn. Voor alle duidelijkheid: de al eerder genoemde banner en tegeltjes blijven gewoon.
We hebben gekozen voor een geleidelijke facelift. De komende weken zullen we de veranderingen stap voor stap doorvoeren. Ook omdat zulke ingrepen meer gesleutel onder de motorkap vereisen dan het lijkt.
Uitgangspunt is: de site zal straks een andere aanblik hebben, maar toch vertrouwd zijn.
Rob Siebelink, hoofdredacteur UKrant