De Nationale Ombudsman doet onderzoek naar de afhandeling van klachten aan de RUG. Aanleiding is een klacht van student geneeskunde Jaap Pesman.
Pesman vocht bijna drie jaar lang tegen een in zijn ogen onterechte beoordeling van een coschap. Hij kreeg een ‘not yet on track’ – oftewel een onvoldoende – en moest vervolgens twee extra coschappen lopen.
Hij stelde dat hij oneerlijk behandeld werd door de examinator met wie hij in conflict was gekomen.
Hij vocht de beslissing aan bij iedere instantie die hij kon vinden, maar ving overal bot. Pas in april 2024 kreeg hij gelijk bij de Raad van State. Dat heeft hem echter wel bijna twee jaar studievertraging gekost.
In kaart brengen
Het onderzoek moet in kaart brengen wat er precies is gebeurd, zegt woordvoerder Merel Kaptein van de National Ombudsman. ‘We kijken naar de klacht van deze persoon, hoe er is gehandeld en of dat behoorlijk is gebeurd’, zegt ze. ‘We kijken of we de klager kunnen helpen, maar ook de organisatie.’
Er zijn meer aanwijzingen dat er iets schort aan de klachtafhandeling bij geneeskunde. Zo waarschuwde de ombudsfunctionaris van de RUG in mei vorig jaar ook voor de kwetsbare positie van coassistenten.
Niet serieus
Twee jaar geleden publiceerde de Inspectie van het Onderwijs een rapport waaruit bleek dat studenten binnen het hoger onderwijs vaak niet weten waar ze een klacht kunnen indienen. Ook hebben veel studenten er weinig vertrouwen in dat hun klacht serieus wordt genomen.
‘De studenten die ooit een officiële klacht hebben ingediend, zijn vaker ontevreden dan tevreden met de behandeling van hun klacht’, schreef de inspectie.
Wanneer het onderzoek van de Ombudsman is afgerond, is nog niet duidelijk. ‘Maar zoiets neemt al snel enkele maanden in beslag’, stelt Kaptein.