Zo’n 250 medewerkers van de RUG raken hun vergunning voor een RUG-parkeerplek op termijn kwijt. Het gaat om mensen die minder dan vijftien kilometer van hun werkplek wonen.
De maatregel moet ervoor zorgen dat medewerkers zich bewust worden van hun autogebruik en dat de uitstoot van schadelijke gassen en fijnstof vermindert. Het maakt deel uit van de Roadmap Duurzaamheid, waarin de RUG streeft naar 30 procent CO2-reductie in 2026.
De beperking van de parkeervergunning treft vooral mensen die werken op het Zernikecomplex. Nu ligt de grens daar op 8,1 kilometer. Voor mensen die werken bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen ligt de grens op 12 kilometer. Letteren hanteert al een grens van 15 kilometer.
Overigens hoeven medewerkers hun vergunning niet meteen in te leveren: er komt eerst een overgangsregeling.
Woon-werkverkeer
Aan de andere kant gaat de RUG de vergoeding voor woon-werkverkeer opnieuw onder de loep nemen en kijken of er misschien een hogere vergoeding voor het openbaar vervoer moet komen. Tot slot zijn er plannen om de fiets-privéregeling te verruimen.
Ook dienstreizen moeten ‘groener’. Vanaf 1 januari 2023 mogen medewerkers alleen nog het vliegtuig nemen als ze verder dan 800 kilometer reizen of langer dan negen uur onderweg zijn. Op dit moment ligt de grens op 500 kilometer of zes uur reistijd.
100 procent compenseren
De RUG wil in 2026 de CO2-uitstoot van vliegreizen 100 procent compenseren. Het is nog niet duidelijk hoe dat moet gebeuren. Ten slotte gaat de reisagent bij wie de RUG haar dienstreizen inkoopt inzichtelijk maken hoeveel een vliegreis aan CO2 uitstoot – per persoon, maar wel geanonimiseerd.
‘Op die manier wordt de impact van zo’n keuze meteen inzichtelijk gemaakt’, aldus Hans Biemans van het college van bestuur.