Woon je binnen 15 kilometer van de uni? Dan raak je je parkeerplek kwijt

Zo’n 250 medewerkers van de RUG raken hun vergunning voor een RUG-parkeerplek op termijn kwijt. Het gaat om mensen die minder dan vijftien kilometer van hun werkplek wonen.

De maatregel moet ervoor zorgen dat medewerkers zich bewust worden van hun autogebruik en dat de uitstoot van schadelijke gassen en fijnstof vermindert. Het maakt deel uit van de Roadmap Duurzaamheid, waarin de RUG streeft naar 30 procent CO2-reductie in 2026. 

De beperking van de parkeervergunning treft vooral mensen die werken op het Zernikecomplex. Nu ligt de grens daar op 8,1 kilometer. Voor mensen die werken bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen ligt de grens op 12 kilometer. Letteren hanteert al een grens van 15 kilometer.

Overigens hoeven medewerkers hun vergunning niet meteen in te leveren: er komt eerst een overgangsregeling. 

Woon-werkverkeer

Aan de andere kant gaat de RUG de vergoeding voor woon-werkverkeer opnieuw onder de loep nemen en kijken of er misschien een hogere vergoeding voor het openbaar vervoer moet komen. Tot slot zijn er plannen om de fiets-privéregeling te verruimen.

Ook dienstreizen moeten ‘groener’. Vanaf 1 januari 2023 mogen medewerkers alleen nog het vliegtuig nemen als ze verder dan 800 kilometer reizen of langer dan negen uur onderweg zijn. Op dit moment ligt de grens op 500 kilometer of zes uur reistijd. 

100 procent compenseren

De RUG wil in 2026 de CO2-uitstoot van vliegreizen 100 procent compenseren. Het is nog niet duidelijk hoe dat moet gebeuren. Ten slotte gaat de reisagent bij wie de RUG haar dienstreizen inkoopt inzichtelijk maken hoeveel een vliegreis aan CO2 uitstoot – per persoon, maar wel geanonimiseerd.

‘Op die manier wordt de impact van zo’n keuze meteen inzichtelijk gemaakt’, aldus Hans Biemans van het college van bestuur. 

Lees ook:

English

7 REACTIES

  1. Ik reis graag met de bus, ook als de rit iets langer duurt. Maar ik betwijfel of de bus wel zo schoon is. De niet schone diesel motor van de bus verbuikt 1 liter op 3 kilometer. Mijn veel schonere bezine auto verbuikt 1 liter op 20Km. Buiten de spits zie ik veel bussen leeg of bijna leeg rondgaan. Als het echt om CO2 reductie gaat, moeten we rekenen op basis van de werkelijke bezettingsgraad van een gemiddelde busrit vermenigvuldigd met de afstand van de rit. Helaas is de daarvoor benodigde info niet te vinden…

  2. Ik vind het van de zotte dat er voor functies waarvoor onder de rook van Groningen voldoende gekwalificeerde mensen voorradig zijn dat daarvoor mensen uit zuid Drenthe of zuid/west Friesland worden geselecteerd.
    Die 8,1 km had te maken met een bepaalde wijk waarin ….
    De tijdwinst naar hartje Parijs of hartje Londen met het vliegtuig ten opzichte van bijvoorbeeld de thalys is verwaarloosbaar. Dus goede zak dat deze afstand omhoog is bijgesteld.
    Rechtstreekse vluchten zijn vaak iets duurder dan vluchten met tussenstops maar rechtstreekse vluchten zijn minder vervuilend. Dus vluchten met onnodige tussenstops ontmoedigen.

    • Er zijn vast genoeg mensen die in de huidige tijd willen verhuizen dichter naar hun werkplek, maar aangezien we ook nog een woningcrisis hebben is dat niet zo makkelijk. Ik reis liever ook niet meer dan een uur elke dag om op mijn werk te komen.

  3. Nu nog veel meer laadpalen op Zernike! Als een auto nodig is, stimuleer dan de (tweedehands) elektrische auto. Past perfect in de Roadmap Duurzaamheid.

  4. Het vreemde is dat voor vrijwel alle werkgevers en cao’s geld dat werknemers uitsluitend OV reiskosten vergoed krijgen wanneer deze minimaal 5 km of zelfs 10 km afstand moet reizen om op je werk te komen. Feitelijk discriminatie. Onzin ookz die regels afschaffen en iedereen die reist met het OV alle woon-werk kosten vergoeden en stoppen met doen alsof het OV gratis is wanneer je dichtbij je werk woont. Een abonnement voor tram, metro of trein kan zelfs binnen 10 km algauw 80 tot 120 euro per maand kosten, veel meer wanneer je los reist en elke keer opstap kosten moet betalen.

    Ook dit beleid is vreemd, niet iedereen kan met het OV, sommige plekken is de dienst regeling en aansluiting dramatisch.

    Een trip met de auto van 20 minuten kan met het OV gemakkelijk een uur duren, zeker wanneer er een staking is of defect materiaal of dat de bus tram of metro al propvol zit. Of wanneer iemand slecht ter been is of een zwakke gezondheid heeft kan het OV soms zelfs geen optie zijn.

    Graag iets meer rekening houden met elkaar ipv mensen ruchsichloos uitsluiten.

    Dit zogenaamde goede idee kan zelfs leiden dat werknemers bewust verder weg gaan werken. Dan krijg je veel meer vervuiling. Ik ken oud collega’s die dagelijks 50-100 km heen en weer reden. Dat zou mijn inziens zwaarder belast moeten worden. Dichterbij je werk wonen zou de norm moeten zijn ipv dat af te straffen zouden we grote afstand werkers moeten stimuleren om dichter bij huis te gaan werken.

  5. Lijkt mij niet meer dan terecht. Een afstand van 15 km kan – uitzonderingen daargelaten – prima per fiets of per OV.

    PS.

    “Tenslotte zijn er plannen om de fiets-privéregeling te verruimen.”

    — Tenslotte = welbeschouwd
    — Ten slotte = als laatste

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in