Een ‘hack’ in de reserveringsmodule van de UB maakt dat studenten een plek kunnen claimen zonder er daadwerkelijk te zijn.
Het reserveringssysteem van de UB moet zorgen dat studenten niet meer in de rij hoeven te staan voor een studieplek, zeker als het zoals nu erg druk is vanwege de tentamenweken. Wie een plaats heeft geclaimd, moet fysiek inchecken door de QR-code op de tafel te scannen. Dat voorkomt dat plaatsen wel worden geclaimd maar niet gebruikt.
Maar in de praktijk omzeilen veel studenten dit systeem. Het is namelijk ook mogelijk om je via de website van de UB te melden. Je krijgt dan een linkje met een code toegestuurd waarmee je je kunt aanmelden.
Zelden gebruikt
Daarmee blijft een plek bezet, zonder dat de gebruiker er daadwerkelijk zit. De check-out optie, waarmee je je plaats vrijgeeft als je klaar bent met studeren, wordt ook zelden gebruikt.
Het gevolg is dat studenten zonder plek dan maar een plaatsje pakken waar niemand zit. En studenten die even weg zijn geweest om koffie te drinken, vinden hun plek soms bezet als ze terugkomen.
‘Het is een soort cyclus van mensen wegsturen’, zegt studente communicatiewetenschappen Tessa Kuipers. ‘Niemand zit op de goede plek.’
‘Alles op rood’
Als ze niet heeft kunnen reserveren, zorgt ze dat ze om negen uur binnen is. ‘Dan is er echt niemand, maar in het systeem staat alles wel op rood.’ Dan gaat ze maar ergens zitten in de hoop dat niemand haar wegstuurt.
Student human research management Sanam Ali herkent dat. ‘Het is een goed systeem, maar het wordt misbruikt’, zegt hij. ‘Dus nu is er die angst om weggestuurd te worden. Er komt iemand langs en je bent bang dat diegene jouw plaats inneemt.’
De UB is op de hoogte van de problemen, zegt Annet Kranenborg van de bieb. ‘We onderzoeken hoe we dit in de toekomst beter kunnen regelen.’