Nog geen drie maanden na de lancering van chatbot ChatGPT nemen faculteiten extra maatregelen om nieuwe vormen van fraude tegen te gaan.
Hoewel de technologie nog kakelvers is en verre van perfecte resultaten levert, is het al duidelijk dat de kunstmatig intelligente chatbot redelijk gemakkelijk ingezet kan worden om bijvoorbeeld essays, papers en reflecties op werk te schrijven.
Mondeling achteraf
Daarom voeren ze bij de Faculteit der Letteren een wijziging door in de Onderwijs- en Examenregeling (OER). Vanaf volgend studiejaar krijgen docenten de mogelijkheid om bij het vermoeden van fraude in geschreven werk de desbetreffende student achteraf ook mondeling te overhoren.
‘Als er een vermoeden is dat iemand een stuk niet zelf heeft geschreven, omdat bijvoorbeeld onduidelijk is hoe diegene aan informatie komt, of het overduidelijk niet zelf geschreven is, dan kan dit een uitweg bieden’, zei Joost Keizer, vice-decaan van letteren, tijdens de laatste faculteitraadsvergadering.
Nieuwe mogelijkheden
Hoewel de faculteiten, en dan vooral de examencommissies, rekening houden met de fraudegevoeligheid van de kunstmatige intelligentie, staan faculteitsbestuurders veelal ook open voor de nieuwe mogelijkheden die het biedt.
Bij de Faculty of Science and Engineering (FSE) wordt hier binnenkort uitgebreid over gesproken met alle opleidingen, opleidingsbesturen en examencommissies, zegt vice-decaan Rob Timmermans.
‘De insteek van ChatGPT moet zijn dat we dit niet kunnen verbieden’, vindt hij. Volgens hem is er bij FSE geen paniek, onder meer doordat er veel minder dan op andere faculteiten wordt getoetst met essays.
‘Ik denk ook dat het vrij zinloos is om te proberen het gebruik van ChatGPT te “ontdekken”, zoals je met plagiaat om zou gaan’, zegt hij. ‘ChatGPT is er en we moeten ermee omgaan. Dat wil zeggen: andere toetsvormen waar nodig, en ik denk ook dat het juist ingezet kan worden als een didactische tool.’
Thuisopdrachten vervangen
Voor rechtendecaan Wilbert Kolkman is dat ook een van de belangrijkste vragen: ‘Hoe gaan we AI incorporeren in ons onderwijs?’ En ja, wat toetsing betreft zijn er veranderingen doorgevoerd.
Zo wordt aan docenten gevraagd beter na te denken over thuisopdrachten en die waar mogelijk te vervangen door opdrachten in een gecontroleerde omgeving of door mondelinge tentamens.
Aan de geneeskundefaculteit is volgens prodecaan Gerda Croiset een ‘taskforce’ samengesteld om na te denken over de combinatie kunstmatige intelligentie en onderwijs. ‘Het is nieuw en we gaan een nieuw tijdperk in.’