Het probleem van Beijk is… Beijk

Studenten laten Beijk links liggen en met goede redenen, stelt student-columnist Bauke van der Kooij. Het wordt tijd dat de RUG-cateraar eens in de spiegel kijkt.

Het gaat al jaren niet goed met RUG-cateraar Beijk. Dat is gek, want de formule klinkt goed: lokaal, duurzaam en met oog voor verse producten. Maar de werkelijkheid is anders, vooral door de prijzen – waardoor je eerder naar de supermarkt gaat. Pijnlijk, omdat de Foodcourt op Zernike wel goed loopt.

De redenen, aldus Beijk, zijn divers: contractuele afspraken, het aanbod in producten en de grote concurrentie waar je in de binnenstad mee te maken hebt. Het is echter ook wel goed om in de spiegel te kijken.

Onder studenten is Beijk namelijk helemaal niet zo geliefd. Dan gaat het niet alleen om de prijzen – 4 euro voor een broodje hakt er bij een student harder in dan bij een medewerker – maar ook om het gedrag van Beijk zelf.

Een minorenvoorlichting of een lezing waarbij de verenigingen zelf chips en cola inslaan; laat het ze niet horen daar bij Beijk, want voor je het weet staan ze (letterlijk) voor de deur. Soms maken ze zelfs foto’s als bewijs, bijvoorbeeld als een student stukjes zelfgemaakte taart uitdeelt. ‘Wij zijn de partij die voor de catering zorgt.’

Laat Beijk het niet horen, want voor je het weet staan ze (letterlijk) voor de deur

Dat station – dat van ‘dat zijn nou eenmaal de afspraken’ – zijn we inmiddels gepasseerd: op deze manier hebben de studenten niks aan Beijk, maar heeft Beijk ook niks aan de studenten. Je kunt beter ergens anders heengaan, om de prijs en om de service. Daar kiezen ook studentenorganisaties voor, want vaak vinden andere locaties het helemaal niet erg als studenten zelf hapjes meenemen.

Maar de studenten laten ook de kantines liever links liggen. Ze kunnen naar een op werknemers ingestelde kantine, of naar een supermarkt of andere horecagelegenheid. Dan gaat de keuze vaak uit naar dat laatste.

Ergens is het gedrag van Beijk te begrijpen: een kat in het nauw maakt rare sprongen. Als studenten(organisaties) eigen eten en drinken meenemen bij evenementen op de faculteit, is dat inderdaad vervelend. Maar vervolgens boos worden, niet beseffend dat ze geen reëel alternatief biedt, getuigt van weinig zelfkennis.

En daar zit ook het probleem met de kantines. Momenteel bungelt Beijk qua prijzen tussen supermarkt en horecagelegenheid. Supermarkten zijn goedkoper, horecagelegenheden beter en gezelliger. Dus ga in gesprek met de studenten en studentenorganisatie: die zijn je grootste doelgroep. Zonder hun steun wordt het bye-bye-Beijk.

BAUKE VAN DER KOOIJ

5 REACTIES

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

5 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties