Volgens eerdere plannen zouden zes haltes naar de achterkant van het Hoofdstation verhuizen, maar nu heeft de gemeente besloten alle buslijnen te verplaatsen. Op de huidige plek van het busstation is te weinig ruimte om verdere groei van het aantal reizigers mogelijk te maken.
Volgens de gemeente, provincie, spoornetbeheerder ProRail en NS zijn de huidige bushaltes te klein en is de verkeerssituatie op de Stationsweg soms onveilig. Ook is het huidige busstation slecht toegankelijk voor mindervaliden. ‘Een busstation aan de zuidzijde kent deze nadelen niet’, zeggen de instanties in een persbericht.
Tunnels
Het complete Hoofdstation gaat op de schop. Er komt een voetgangerstunnel onder het station door en er wordt een bustunnel onder de sporen gemaakt. Ook komt er een fietstunnel tussen het stadsbalkon en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de zuidkant van het Hoofdstation. De makeover kost ten minste 275 miljoen euro en moet in 2021 voltooid zijn.
Het nieuwe busstation wordt één lang perron, waardoor reizigers de busbaan niet meer hoeven over te steken. Ook kunnen ze zo direct gebruikmaken van de nieuwe reizigerstunnel of de fietsstalling aan de zuidzijde.