Commercieel tentamentrainer AthenaStudies heeft na een waarschuwing van de RUG de profielfoto’s van WhatsAppgroepen aangepast.
De universiteit stuurde AthenaStudies na berichtgeving in UKrant een sommatie, feitelijk een waarschuwing, om te stoppen met het illegale gebruik van het RUG-logo. Nog geen dag later veranderden meerdere appgroepen hun profielfoto van het universiteitslogo naar een algemeen plaatje.
Sluikreclame
Eind januari ontdekte UKrant dat het bedrijf, dat tegen pittige prijzen samenvattingen en tentamentrainingen verkoopt, appgroepen gebruikte om reclame voor zichzelf te maken.
De groepen – met namen als ‘RUG rechten jaar 3’ en het RUG-wapen als profielfoto – leken op algemene WhatsApp-studiegroepen voor en door studenten. Het enige verschil was dat ze werden beheerd door studenten die voor AthenaStudies werken, iets dat de normale deelnemers aan de groep niet wisten.
De beheerders van de groepen gebruikten vooraf ingestudeerde toneelstukjes om het bedrijf de hemel in te prijzen en zoveel mogelijk trainingen en samenvattingen te verkopen. Ook verwijderden ze links naar gratis studiemateriaal en werden de mensen die dat deelden uit de groep gezet.
Verbazing
De RUG reageerde verbaasd op de ontdekking. ‘De bedrijven zelf mogen niet zomaar ons logo gebruiken voor commerciële doeleinden, daar zit auteursrecht op’, zei een woordvoerder toen. ‘Of je nu een trui met ons logo verkoopt, of via een appgroep je diensten aanbiedt – zonder onze toestemming mag je zo geen geld verdienen.’
Dus stuurde de universiteit het bedrijf een waarschuwing: stop met het illegale gebruik van ons logo, of er zullen juridische stappen volgen. Inmiddels lijkt het bedrijf tenminste ten dele aan de sommatie te hebben voldaan. Maar of ze ook haar verdere werkwijze aanpakt, is onduidelijk.