Tentamens zorgen nog altijd voor onzekerheid
Tentamens zorgen nog altijd voor onzekerheid
Sinds maandag is het mogelijk tentamens online af te nemen. Docenten kunnen kiezen voor mondelinge tentamens en presentaties via Blackboard Collaborate. Een andere optie is het online geschreven tentamen. Maar geen enkele optie is ideaal. ‘Voor tentamens gelden bepaalde regels en die zijn online moeilijker in te vullen’, zegt woordvoerder Gernant Deekens van de RUG. ‘Dat is aan de facultaire examencommissies en de faculteiten.’
Een tentamen moet immers voldoen aan de juiste eisen. Het moet de stof op een representatieve manier toetsen en de juiste leerdoelen beslaan, zoals opgedane kennis of analytische vermogen. Maar grote multiplechoicetentamens zijn een no-go, vervangende opdrachten vaak veel te arbeidsintensief om na te kijken. En hoe voorkom je dat studenten de antwoorden niet gewoon op het internet opzoeken?
Openboektentamens
‘Ik vermoed dat we veel openboektentamens zullen zien’, zegt hoogleraar Brigit Toebes van gezondheidsrecht. ‘Daar is bij ons in elk geval veel discussie over.’ Ze vermoedt dat het niet eens zo’n heel slechte oplossing is. ‘Uiteindelijk benadert het de praktijksituatie veel meer dan een gewoon tentamen. Wij zoeken tijdens ons werk immers ook heel veel op’, zegt ze.
Hoogleraar farmacie Eelko Hak is vooral heel veel heen en weer aan het mailen met de examencommissie, vertelt hij. ‘Het online collegegeven gaat wel goed, maar ik me zorgen over de tentamens. Doet de student het wel echt zelf? Hebben ze wel een goede laptop en internet om het te maken? En hoe stel ik de tentamenvragen zo dat het de leerdoelen goed toetst?’
Student pledge
Om fraude te voorkomen heeft de universiteit in elk geval een student pledge toegevoegd aan de online toetsomgeving. De student belooft hierin het tentamen zelfstandig te maken en alleen toegestane materialen te gebruiken. Daarnaast wordt hen op het hart gedrukt dat fraude of plagiaat zeer ernstig wordt genomen en zal worden doorgegeven aan de examencommissie.
Tenslotte krijgen docenten het advies steekproeven te doen, waarbij ze hun studenten via videoconferencing extra vragen stellen of extra uitleg vragen.
Tentamens in juni
Maar intussen is er van herplanning van de tentamens zelf nog lang geen sprake. ‘We hebben daar nog niets over gehoord’, zegt docent bedrijfskunde Derk-Jan Heslinga. Hij volgde een webinar over online toetsen, maar duidelijkheid is er nog allerminst.
Vandaar dat hij pleit voor het massaal uitstellen van de tentamens tot juni. ‘Wat mij betreft zou het het beste zijn om in juni en juli een lange tentamenperiode in te lassen van zes of zeven weken. Dan geef je docenten de kans zich goed voor te bereiden en het ESI de mogelijkheid om de online mogelijkheden goed uit te rollen. Een tentamen is immers geen kwestie van uitproberen. Dat moet in één keer goed.’