Het tentamen is altijd al een struikelblok voor eerstejaars. Normaal haalt tussen de 40 en de 45 procent het vak. Nu wist slechts 34 procent van de Nederlandse studenten en 33 procent van de internationals bij psychologie een voldoende binnen te slepen.
‘Het is niet met zekerheid te zeggen waar dit door komt’, zegt Don van Ravenzwaaij, de vakcoördinator voor de internationale track. ‘We denken dat het ontbreken van decentrale selectie een oorzaak kan zijn.’
Doordat er geen selectie was dit jaar, meldden zich maar liefst 1400 studenten voor de bachelor psychologie. Studenten die anders een waarschuwing kregen als ze bijvoorbeeld weinig wiskunde hadden gehad, stroomden nu moeiteloos in. ‘En als je normaal 25 procent minder gemotiveerde, of zwakkere studenten uitfiltert, dan ligt het voor de hand dat dat er iets mee te maken heeft’, denkt Van Ravenzwaaij.
Boosdoener
Analyse van de toets zelf leverde in elk geval niets op. Er bleken geen vragen te moeilijk te zijn, of verkeerd gesteld. Ook een gebrek aan aandacht ziet Van Ravenzwaaij niet als boosdoener. ‘De groep internationals is in tweeën gedeeld’, zegt hij, ‘omdat ze anders niet in een zaal pasten. Maar dan is het ook niet meer zo dat ze minder aandacht krijgen.’
Wel zijn sommige werkgroepen door ruimtegebrek in ‘niet altijd ideale’ ruimtes en is er soms een tekort aan laptops. De faculteit hoopt dat herinvoering van de numerus fixus – met decentrale selectie – voorkomt dat hetzelfde probleem zich volgend jaar opnieuw voordoet.
Heel rottig
Wat Van Ravenzwaaij zorgen baart, is dat sommige studenten denken dat de universiteit bewust bezig is om zo veel mogelijk studenten binnen te halen – of ze nu geschikt zijn of niet – om ze vervolgens snel te laten zakken. ‘Enkele studenten vroegen het me point blank’, zegt Van Ravenzwaaij. ‘Maar in de onderwijscommissie heb ik het ook gehoord.’
Het is absoluut niet waar, benadrukt hij. ‘Ik vind het echt heel rottig voor de studenten die nu gezakt zijn. Ik heb bijna de neiging om het gemakkelijker te maken, maar dat is weer niet eerlijk voor studenten van andere jaren. Maar wij docenten zitten hier echt niet om het mensen zo moeilijk mogelijk te maken.’