RUGclame
Vind ik het leuk om mijn vrije tijd nutteloos te spenderen aan Instagram, Facebook en YouTube? Nee. Vind ik het leuk dat ik de helft van deze weggegooide tijd ook nog eens besteed aan het bekijken en wegklikken van reclames? Absoluut niet. Maar met de steeds groter wordende hoeveelheid reclame die op je wordt afgevuurd, is er bijna geen ontkomen meer aan.
De reclames (vroeger een, nu al vaak twee) die je voor een video moet bekijken, duren soms al langer dan de video zelf. Bij het lezen van een nieuwsbericht wordt bijna de helft van de pagina gevuld met een advertentie. Vaak ook nog van die gepersonaliseerde advertenties, maar nog veel vervelender zijn de ironische advertenties van YouTube die aangeven dat je met YouTube Premium geen advertenties meer hebt.
Gelukkig is het academisch onderwijs nog min of meer vrij van dit soort praktijken. Maar wat als onze eigen universiteit hier ook mee begint: RUGclame.
Online je hoorcollege volgen? Eerst twee advertenties kijken voordat je de docent kunt zien. Je cijfer bekijken op Progress? Eerst drie pop-ups wegklikken van Young Capital, Vodafone en Roompot Vakanties. De cursushandleiding van je vak? Mede mogelijk gemaakt door Beter Bed.
Hebben we ooit college in de Coca Colazaal in het Specsaversgebouw?
Maar ook als de coronapandemie straks weer voorbij is. Hebben we ooit college in de Coca Colazaal in het Specsaversgebouw? Krijg je je diploma dan in het Heineken Academy Building? Het zou nog wel grappig zijn als je bij het openen van het mapje van je diploma een flyer vindt van Domino’s: gefeliciteerd met je diploma, krijg nu een medium pizza gratis bij een bestelling van tien euro.
Doorgaand op deze trend van commercialisering: wie weet worden universitair docenten straks wel influencers en worden online hoorcolleges vlogs. Dan krijgen docenten niet langer vast betaald, maar is hun salaris gebaseerd op het aantal views van hun college.
Wat bijverdienen als docent kan dan door tussen neus en lippen door even te vermelden hoe lekker Robijn Wasmiddel is, of door op de achtergrond een flesje Red Bull neer te zetten.
En nu maar hopen dat er in navolging van YouTube Premium geen RUG Premium komt – dan wordt deze column straks mede mogelijk gemaakt door de Philips Sonicare DiamondClean 9000.