Drie weken na de start van het academisch jaar zijn er nog altijd studenten zonder studentenkaart. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld niet printen of geen boeken lenen.
Studenten Informatie en Administratie (SIA) is op de hoogte van het probleem, maar weet niet wat er is misgegaan.
‘Ik sta elke ochtend vijf minuten te wachten voor de ingang van de newsroom tot iemand de deur voor me open doet’, zegt Emma Hizette (22) die de master journalistiek volgt. ‘Heel onhandig.’ Ze kan de redactieruimte alleen in met een studentenkaart, maar die heeft ze nog steeds niet. Ze weet niet waarom.
En zij is niet de enige. Andere studenten klagen dat ze de UB niet in kunnen, dat ze de printers niet kunnen gebruiken en dat ze studentenkorting mislopen in winkels.
Vertraging
Volgens SIA gaat het om een batch van ongeveer dertig kaarten die om onbekende reden vertraging hebben opgelopen. In andere gevallen zou het late inschrijvingen betreffen waarbij informatie ontbreekt, zoals een pasfoto. SIA zegt de communicatie hierover ‘gestroomlijnd’ te hebben, waardoor studenten nu sneller bericht krijgen als ze nog iets moeten aanleveren.
‘Vorig jaar ging het chaotischer dan dit jaar’, beaamt een medewerker die druk bezig is om studentenkaarten uit te delen. ‘We hebben het proces flink verbeterd. Er is nu bijvoorbeeld een pop-upbalie waar je snel je kaart kunt afhalen.’
Vraagteken
Daarmee zijn nog niet alle problemen opgelost. Student Silvia Ţeposu (42) kreeg een kaart met een vraagteken in haar achternaam. ‘Dat heb ik gemeld en toen zeiden ze dat het aan de machine lag, die herkent dat teken niet.’
Ook hier wordt aan gewerkt, zegt SIA.