Nieuw verdienmodel: RUGflix, betalen voor je online college

De universiteit verkeert financieel in zwaar weer. Dat vraagt om creatieve oplossingen, stelt columnist Bauke van der Kooij: betalen voor online colleges.

Weinig onderwijsgerelateerde onderwerpen verdelen de universiteit zo als het opnemen en beschikbaar stellen van hoorcolleges. En dat terwijl de oplossing zo simpel is: pay-per-view, oftewel betalen voor elke keer dat je kijkt.

Studenten leggen moeiteloos 15 euro neer voor Netflix, en dan heb je ook nog Videoland, Disney+, Amazon Prime, Viaplay – vrijwel elke student heeft één of meerdere abonnementen. Desperate times call for desperate measures, dus waarom de opnames van colleges niet achter een betaalmuur plaatsen? Als studenten bereid zijn om te betalen voor Friends, zullen ze vast ook betalen voor hun eigen toekomst.

Per college 3 euro bijvoorbeeld, ongeveer evenveel als een film bij Pathé Thuis. Of een maandabonnement voor een tientje, iets goedkoper dan Netflix. Geen gek bedrag, gezien studenten via websites als Stuvia bereid zijn te betalen voor samenvattingen van de collegestof.  

Zelfs Albert Heijn heeft een premium-optie, dan kan de universiteit toch niet achterblijven?

In het kader van ‘Making Connections’ kan de universiteit meer inspiratie opdoen bij andere bedrijven die gericht zijn op het maken van winst. Denk aan spellenmaker Electronic Arts, die tientallen uitbreidingspakketten maakte voor The Sims. Zelfs Albert Heijn heeft al een premium-optie, dan kan de universiteit toch niet achterblijven?

Zie het als een RUG+, een upgrade ten opzichte van je normale inschrijving. De colleges zijn nog steeds beschikbaar om fysiek naar toe te gaan (gratis). Doe je dat niet? Geen probleem, maar dan betaal je wel een paar euro voor een college online.

De student zal dus de keuze moeten maken om met een kater naar de collegezaal te fietsen, of voor een paar euro een college ‘af te kopen’. Dat is een win-winsituatie voor de universiteit. Mocht het afkopen van je college leiden tot een verminderde opkomst, dan bespaart de universiteit bovendien een hoop ruimte. Die gebouwen kunnen dicht – scheelt weer stroom en personeelskosten.

Desnoods voeg je ondertitels toe waardoor studenten wereldwijd je colleges kunnen bekijken. Zo kun je toch internationale studenten binnenhalen, zonder dat je ze daadwerkelijk naar Groningen hoeft te brengen. Op die manier spek je de kas nog wat extra. Dus voortaan geen ‘Netflix & Chill’ maar ‘RUGflix & Skill’?

De universiteit kan wel wat rendementsdenken gebruiken.

BAUKE VAN DER KOOIJ

10 REACTIES

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

10 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties