Universiteit

Het nieuwe werken

Move that ass!

Een faculteit van de RUG investeert jaarlijks al gauw tienduizenden euro’s in bureaufietsen, skippyballen en sta-bureaus om medewerkers in beweging te krijgen. Maar zijn die echt nodig?
Tekst en video Nicole Aldershof

DIY

Meer bewegen op het werk? Dat kan ook zonder fancy hulpmiddelen!

Haal de prullenbak onder je bureau weg. Zo moet je iedere keer opstaan als je iets weg wilt gooien
Drink veel water, dan moet je vaker naar de wc lopen
Bellen hoeft niet zittend
Zet een klok op je computer. En zorg dat je een herinnering krijgt om even te bewegen
Een sigaretje roken haalt je uit je stoel (al zitten hier wel weer andere nadelen aan)

Achterin de gang, op de eerste verdieping van het Harmoniegebouw zit het Talencentrum van de RUG. In de kleine kantoorruimte fietst Tia Nutters op haar bureaufiets. Ze is er niet af te krijgen. ‘Hij staat inmiddels vast onder mijn bureau’, zegt ze. Naast haar zit Anqelique Boyer. Ook zij testte de bureaufiets uit, maar was minder enthousiast. ‘Ik merkte dat als ik aan het fietsen was ik verder niets meer deed. Dus die heb ik snel aan de kant gezet.’

Vier medewerkers zitten er op deze kamer. Het plaatsen van de fiets was een proef, want medewerkers zitten veel te veel achter hun bureau, weet de Arbo- en Milieucoördinator van letteren en rechten, Christiaan Pottjewijd.

Bureaufiets

En dat is niet goed, vindt ook de Gezondheidsraad. Eind augustus kwam de raad met nieuwe richtlijnen, die stellen dat volwassenen minimaal tweeënhalf uur per week en matig tot intensief moeten bewegen. Twintig minuten per dag dus. Te doen, toch? Niet dus. Meer dan de helft van de Nederlanders haalt dat niet en dus is het advies: integreer de beweging in het dagelijks leven en op het werk.

En dus schafte Pottjewijd een bureaufiets aan en zorgde voor zit-stabureaus voor de medewerkers die dat nodig hebben. Daarvoor is een medische indicatie nodig. ‘Mensen zitten veel achter de computer. Een bureaufiets brengt hier afwisseling in’, zegt hij. Maar het werkt niet voor iedereen. ’Het is de kunst om maatwerk te leveren.’

Ook kwamen er steppies. Dat zijn een soort balance boards die je achter een stabureau kunt gebruiken, omdat stil staan ook weer niet goed is.

14 kilometer

En zo fietst Nutters nu dagelijks zo’n 12 tot 14 kilometer, en dat op het werk. ‘Ik haal het niet elke dag, maar het heeft wel effect’, zegt ze. ‘Ik heb veel minder last van mijn schouders en mijn nek.’

Boer daarentegen ging voor het zit-stabureau. ‘Ik zit acht uur per dag achter de computer. Door achter mijn stabureau te staan, werk ik actiever en veel dynamischer.’

Ik word zenuwachtig van de steppie. Het gaat de hele tijd heen en weer.

De steppie daarentegen vond ze maar lastig. ‘Ik had hem stilgezet en stond er met één been op. Dat leek mij niet de bedoeling.’ En ook haar kamergenoot Peter de Vries is niet enthousiast. ‘Vreselijk ding. Ik word er zenuwachtig van. Het gaat de hele tijd heen en weer.’

In de kelder

Bovendien merkte de testgroep dat zo’n fiets of steppie wel op de kamer kunnen staan, maar dat je ze daarmee niet vanzelf gaat gebruiken. Dat is ook de ervaring van Nutters. ‘Je moet jezelf echt motiveren om de bureaufiets erbij te pakken.’ De Vries: ‘Ik zit er zelden op. Ik sta er niet bij stil dat ik erop moet gaan zitten.’

Op dit moment zijn de bureaufietsen niet aan te slapen. Maar hoe lang dat gaat duren is maar de vraag. Een tijd geleden waren het de skippyballen als vervanging van de bureaustoel die helemaal hot waren. Nu liggen die grotendeels opgeslagen in de kelder, weet Pottjewijd. ‘Als mensen het net hebben dan is het geweldig, maar daarna wordt het toch wat minder. Zo werkt dat soms met nieuwe spullen.’

Je moet jezelf echt motiveren om de bureaufiets erbij te pakken.

Dat herkennen ook Ingelis Jensen en Marijke van Aalsum van het BALANS programma van de RUG. Medewerkers van de RUG zijn zich intussen wel bewust van het feit dat ze te lang stil zitten, dus de aanvankelijke weerstand tegen stabureaus en steppies is wel verdwenen. Tegelijk is het gebruik ervan erg modegevoelig.

Afkijken

‘Je ziet dat de afdelingen het ook van elkaar afkijken. Zij hebben een bureaufiets, dan kunnen wij niet achterblijven’, zegt Jensen. En dat geldt niet alleen voor hulpmiddelen op het kantoor, ook na kantoortijd willen de medewerkers meer ontspannen. ‘We zien ook een toename in mindfulness’, vertelt Jensen. ‘En kickbocksen! En dan vooral vrouwen’, vult Van Aalsum aan.

Maar misschien is de beste manier nog het ouderwetse rondje lopen in de pauze.
‘Het idee is dus dat afwisseling juist goed is’, zegt Pottjewijd. ‘Daarom staat de printer hier niet meer op het kantoor. De koffie is ietsjes wandelen. Dat zijn hele simpele trucjes om mensen niet de hele tijd te laten zitten en dus hier minder snel klachten van krijgen.’

Dat ziet ook Jensen. ‘Tien jaar geleden vertelden we nog hoe je goed moest zitten. Dat was zelfs een workshop. Nou daar hoef je nu niet meer mee aan te komen. Het belangrijkste is eigenlijk: kom in beweging.’

1 REACTIE

  1. Het is haast niet te geloven dat een “sigaretje roken” hier wordt benoemd als tip om wat meer te bewegen. 2 op de 3 rokers sterven door hun sigaret; gemiddeld tien jaar eerderdan niet-rokers. Stoppen met roken is de beste dienst die je jezelf qua gezondheid kan bewijzen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in