ChatGPT is aan een onstuitbare opmars bezig. Verbannen van de uni heeft dus geen zin, stelt columnist Wilma Heesen. ‘Straffen verzinnen als docent is kansloos en een doodlopend spoor.’
Het gemiddelde puberbrein kiest voor een snelle beloning in plaats van een uitgestelde beloning. Daar kan dat brein ook niet veel aan doen. Het centrum voor het plannen en doelen stellen, de prefrontale cortex, is tot halverwege de 20 nog in ontwikkeling.
De quick fix zit het onderwijs altijd al in de weg. Hoe is een scholier te motiveren een stuk tekst te schrijven over een uitermate belangrijk maar dodelijk saai onderwerp? Met AI heb je het ultieme dopamineshot voor de scholier binnen handbereik.
Deze scholieren zijn over een jaar of twee student. Wij academisch docenten verwachten dan dat ze het puberale achter zich hebben gelaten en hebben geleerd een coherente tekst te produceren.
De meest basale teksten, zoals mails naar docenten, zijn steeds vaker grammaticale nachtmerries
Niets is minder waar bij een steeds groter deel van de studenten, blijkt op alle faculteiten. De meest basale teksten, zoals mails naar docenten, zijn steeds vaker grammaticale nachtmerries. Om over teksten waar hogere schrijfvaardigheid wordt verwacht nog maar te zwijgen.
Hulde voor de student die dit onder ogen ziet en hieraan wil werken met een cursus bij het Talencentrum. Dit is echter niet de route die de meerderheid van de studenten kiest.
Want ook onze huidige generatie twintigers heeft uiteraard een account op ChatGPT en experimenteert daar met AI-teksten. Prachtig als dit met een wetenschappelijke bril wordt gedaan, treurig als dit wordt gedaan om de weg naar een masterdiploma te verkorten.
Straffen verzinnen als docent is kansloos en een doodlopend spoor. Dan gaan we AI als GTPZero inzetten om AI te ontdekken. Of nog erger: zalen vol typmachines zetten zodat we zeker weten dat er eigen hersenspinsels op papier komen. De herrie die uit zo’n zaal zou komen!
Of nog erger: zalen vol typmachines zetten zodat we zeker weten dat er eigen hersenspinsels op papier komen
Nee, AI is ons leven binnen gewalst en zal ons ook in de academische wereld blijven vergezellen. Voor mij als docent de uitdaging om creatieve opdrachten te geven om de leerdoelen te halen.
Geen ellenlange verslagen meer maar pitches, video’s of reflecties op een unieke ervaring. Voor mij ook inspirerend om te beoordelen. Maakt de student tijdens de brainstorm gebruik van AI-hulpbronnen? Prima, maar met een kritische blik uiteraard.
ChatGPT maakt ongelofelijk veel discussie los. Het omgaan met deze AI in het onderwijs zal de komende tijd ongetwijfeld met vallen en opstaan gebeuren. Laten we onze kennis hierover binnen de universiteit bundelen en tot best practices komen qua werkvormen.
Want de toekomst is begonnen en AI is daar een groot onderdeel van. Op naar de langetermijnoplossing in plaats van een puberale quick fix.
WILMA HEESEN