‘Heel symbolisch’, vindt hoogleraar Barend van Heusden het om buiten college te geven. ‘De regering laat ons in de kou staan. Wetenschappers werken structureel over en dat eist zijn tol op een gegeven moment. Het is tijd dat er aandacht voor de te hoge werkdruk op de universiteit komt.’
Hij geeft op de Grote Markt aan eerstejaarsstudenten het vak geschiedenis en theorie van kunsten en media. ‘Binnen drie weken krijgen ze al hun eerste demonstratie voor de kiezen.’ Maandag mailde hij zijn studenten dat ze warme kleren en een stuk plastic moesten meenemen voor het college op de tribune van het VVV-kantoor.
WOinActie
In Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Leiden, Wageningen, Maastricht en Groningen voeren docenten en hoogleraren deze week actie. Ze vragen aandacht voor de bezuinigingen op het wetenschappelijk onderwijs, de te hoge werkdruk en de soms overvolle colleges. WOinActie, de organisatie achter de protesten, wil een extra investering van 1,15 miljard voor het wetenschappelijk onderwijs.
Tijdens zijn college in de buitenlucht maakt Van Heusden van de gelegenheid gebruik om de stof toe te passen op de omgeving. Hij kijkt naar de Martinitoren om te zien hoe laat het is en ziet daarin een voorbeeld: ‘Als je naar de Martinitoren kijkt, zou Plato zeggen: het is een verschijningsvorm van een abstract idee.’ Als hij zijn zin wil afmaken, worden de klokken van de toren geluid. Na drie kwartier gaat het college binnen verder.
Meerdere locaties
Op de Grote Markt worden dinsdag nog twee colleges gegeven en deze week vinden er elke dag op meerdere locaties buitencolleges plaats. In het Noorderplantsoen, voor het Harmoniegebouw en op het H.W Mesdagplein volgen studenten colleges. Donderdag houdt Arts, Culture and Media een silent read-in in het Academiegebouw. Gekleed in zwarte kleren bezetten de medewerkers de trappen om te lezen.
Studentenbeweging DAG helpt de docenten bij het organiseren van de acties. ‘Docenten hebben het al druk genoeg en kunnen wel wat hulp gebruiken bij het organiseren’, zegt Jochem Dijkstra. ‘Steeds meer docenten haken aan. Ze motiveren elkaar’, zegt Koen Marée.
En de studenten? ‘Die lijden niet onder de acties’, zegt Dijkstra. ‘De prioriteit van docenten ligt bij studenten. Die gaan altijd voor’, zegt Van Heusden.