Wie de komende maanden met de auto naar de uni komt, staat geheid in de file. Columnist Wilma Heesen kiest eieren voor haar geld.
Er zijn mensen voor wie een nieuwe coronagolf met bijbehorende lockdown op korte termijn niet slecht uit zou komen. De verkeersmanagers van de operatie Groningen Bereikbaar bijvoorbeeld.
Deze mensen hebben de schone taak gekregen forensen uit de auto te lokken om de chaos komend voorjaar enigszins binnen de perken te houden. Uit hun rekenmodel kwam de volgende formule rollen: afsluiten ring zuid minus 80.000 autobewegingen = 15 minuten extra reistijd.
Vrij vertaald betekent 80.000 autobewegingen minder dat één op de vijf mensen de auto moet laten staan. Wat er gebeurt met de extra reistijd als de afname van het aantal auto’s minder is, weten we niet. Maar de boodschap is duidelijk: stap de komende tijd niet in de auto of de files worden monsterlijk.
Maar u en ik weten: mensen blijven liever rijden. De glimmende bolide die ze comfortabel van deur tot deur brengt, wordt niet zomaar ingeruild. Een lockdown met bijbehorende thuiswerkverplichtingen zit er ook niet aan te komen. Geen plan maken heeft als gevolg dat je dit voorjaar urenlang naar je neuspeuterende medeforens mag staren. Niet bepaald een smakelijk vooruitzicht.
Na acht jaar eindigt de snelweg naar Groningen niet meer bij een stoplicht
De operatie om Groningen bereikbaar te houden, bereikt dan nu toch echt zijn slotakkoord en langdurig dieptepunt van eind maart tot september. Daarna wordt alles beter. Na acht jaar van wegafzettingen, extra files en omleidingen eindigt vanaf september de snelweg naar Groningen niet meer bij een stoplicht, maar loopt het verkeer soepel door.
In de aanloop naar dit slotakkoord moeten de krachten gebundeld worden en de neuzen dezelfde kant op. Hulp van de grote werkgevers in Groningen is gevraagd. Maar hoe krijg je als werkgever de verstokte autorijder uit zijn stoel?
Met een mobiliteitsbeurs natuurlijk! U had de datum vast al in de agenda gezet. Op schrikkeldag kunt u naar de campus komen voor een beurs vanuit het gezamenlijk hoger onderwijs waarbij uw dagelijkse forensenritje centraal staat.
U krijgt daar bijvoorbeeld een heus persoonlijk openbaarvervoeradvies. Gratis en voor niets. Ook mag u ervaren hoe het fietst op een speedpedelec. Wel even een helmpje op natuurlijk.
Een gratis buskaart? Dat was niet begroot bij de operatie
En u krijgt een gratis buskaart. Oh nee, dat laatste dan weer niet. Dat was niet begroot bij de operatie Groningen Bereikbaar. Wordt er dan een fiets verloot? Helaas, de potjes onvoorzien van dit monsterproject hebben de bodem al bereikt.
De hele operatie vertrouwt op uw gevoel van solidariteit. Er zijn nu eenmaal mensen die echt met de auto moeten. Ambulancebroeders tijdens hun dienst, taxi’s voor invaliden, dat soort werk. Heel veel andere mensen hoeven niet met de auto.
Maar ik kies eieren voor m’n geld en ga ik de komende maanden het nuttige met het aangename verenigen. M’n stalen ros gaat in de olie en ik sla wat extra mueslirepen in. In vijf maanden zal ik zo meer dan vijfduizend kilometer weg trappen.
Het kost me dagelijks wat meer tijd dan de door Groningen Bereikbaar ingeplande extra vijftien minuten. Maar als ik dan toch al langer onderweg moet zijn, besteed ik de tijd liever aan een fietstocht dan aan een file. Op naar een sportief voorjaar!
WILMA HEESEN