Fietsenchaos wordt alleen maar erger

Weet je niet waar je je fiets kwijt moet rond de universiteitsgebouwen in de binnenstad? Dat wordt er de komende tijd niet beter op, zeggen de fietsstewards. ‘Als we een fiets verwijderen, komen er drie voor in de plaats.’

Door Edward Szekeres

Het is ‘s ochtends vroeg en iedereen probeert naar college te komen. Studenten worstelen door de enorme hoeveelheid fietsen voor de UB, naarstig op zoek naar een plekje voor hun stalen ros. Ze gooien hun fiets neer waar ze maar willen. Ze negeren én blokkeren ruimtes in de fietsenrekken waar anderen hun fiets nog kwijt zouden kunnen.

Daniel, een fietssteward, kijkt gelaten naar de chaos op het plein. Maar dan zucht hij diep. Het is een hopeloze situatie. ‘We kunnen er maar weinig aan doen. Iedereen doet maar wat’, zegt hij.

Vluchtwegen

De stewards mogen fietsen verwijderen als die voor nooduitgangen of vluchtwegen geparkeerd staan. Maar het is dweilen met de kraan open. ‘Als we een fiets verwijderen, komen er drie voor in de plaats. Studenten zouden hun fiets nog midden in de collegezaal parkeren’, zegt Daniel.

De Uurwerkersgang, het nauwe steegje naast het Harmoniegebouw, was altijd favoriet bij studenten. Maar bij de ingang prijkt nu een groot bord waarop staat dat het verboden is om je fiets daar neer te zetten. De reden? Veiligheid. ‘De brandweer zei dat de straat toegankelijk moest zijn in geval van nood’, legt Daniel uit.

Studenten kunnen hun fietsen kwijt in de rekken achter het Harmoniegebouw, of in de kelder eronder. De fietskelder onder de Openbare Bibliotheek (naast de UB) heeft ruimte voor vijfhonderd fietsen.

Hoofd facilitaire zaken Rein van den Bos geeft toe dat deze ruimtes niet heel makkelijk te vinden zijn, maar hij legt de verantwoordelijkheid neer bij de fietsers. ‘Er is meer dan genoeg ruimte in de kelders, maar studenten gebruiken die niet omdat ze vinden dat het te ver lopen is.’

Directe verbinding

Van den Bos denkt dat maar weinig studenten weten dat er een directe verbinding is tussen de ondergrondse parkeergelegenheid en de lobby van de Harmonie. ‘We moeten mensen wat meer tijd gunnen en ze hierover vertellen. De eerste paar weken zijn altijd hectisch, maar we hebben echt meer dan genoeg ruimte voor alle fietsen.’

Vorig jaar voerde de universiteit een eigen onderzoek uit, met de conclusie dat er in de fietsenkelder onder het Harmoniegebouw genoeg ruimte was voor alle fietsen die verkeerd geparkeerd stonden.

Maar onwetendheid en luiheid zijn niet de enige redenen voor het parkeerprobleem. Arthur Hilberdink, leidinggevende van de stewards, vreest dat het probleem alleen maar erger wordt.

‘We hebben gehoord dat er plannen zijn om de Openbare Bibliotheek te renoveren. Dan verliezen we een hoop plekken’, zegt hij. De UB zelf heeft een grote ondergrondse ruimte die gebruikt zou kunnen worden als fietsenkelder. Deze ruimte wordt nu gebruikt als boekmagazijn, en het kan jaren duren voordat er genoeg plek is voor een fietsenkelder. ‘Misschien pas in 2025’, zegt Hilberdink.

De stewards denken dat een roosteraanpassing het probleem enigszins zou kunnen verhelpen, aangezien studenten dan niet meer allemaal tegelijk arriveren ‘s ochtends. Fietsenrekken met een tweede verdieping installeren zou ook een goede – maar dure – oplossing kunnen zijn. ‘Veiligheid is nou eenmaal niet goedkoop’, zegt Hilberdink.

Engels

1 REACTIE

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

1 Reactie
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties