Ergernis om hekken op fietsroute Feringa Building: ‘Kans op aanrijding stuk groter’ 

De kortste fietsroute naar de Feringa Building is al een tijd geblokkeerd door een hek. Dat zorgt voor flinke ergernis, zeker nu de RUG besloot nog een extra hek – en daarmee een langere omweg – aan de route toe te voegen.

‘Dat is vooral heel vervelend als het slecht weer is’, zegt promovendus Muhammad Waseem over de fietstocht naar de Feringa Building die zo’n twee minuten langer duurt nu hij niet meer rechtstreeks vanaf de Crematoriumlaan via de parkeerplaats van het gebouw naar de hoofdingang kan rijden.

Voor Geraldine Gambier, managementassistent bij ENTEG, betekent de omweg dat ze zo’n vijf minuten extra moet lopen. ‘Dat is natuurlijk niet ernstig, maar wel irritant.’

Het blijft niet alleen bij chagrijn over de lengte van de route. ‘Ik vind de omleidingsroute gevaarlijker dan de kortere weg via de bouwplaats’, zegt Vincent Hulst, studieadviseur bij sterrenkunde. Bovendien voert de route langs Nijenborgh 4, waar nu vanwege de sloop ook bouwverkeer rijdt. ‘De kans op een aanrijding daar is een stuk groter.’

Nog verder omfietsen

Max Fürst, universitair docent bij de Faculty of Science and Engineering (FSE), klom in de pen. ‘Ik realiseer me dat dit geen wereldschokkend probleem is’, mailde hij aan het bouwteam van FSE. ‘Maar gezien alle kleine en grote irritaties wat betreft het nieuwe gebouw, ben ik er klaar mee om nog meer domme besluiten te accepteren. Dit raakt een enorme hoeveelheid mensen en toont een totaal gebrek aan gezond verstand.’

‘Zodra het sloopwerk begint, worden alle afzetblokken vervangen door bouwhekken’, mailde de projectleider terug. ‘Daarnaast gaan we extra borden plaatsen om de juiste route aan te geven. Dus dit gaan we binnenkort oppakken.’

Tot de verbazing van Fürst is de omweg daarop alleen maar langer geworden: ook tussen de zuidingang van het gebouw – te bereiken vanaf het parkeerterrein – en de hoofdingang zit sinds eind juli een hek. Wie in het Feringa Building wil zijn, moet nu omfietsen langs Nijenborgh 4. Het betekent nog een paar honderd meter extra bovenop de bestaande omweg van zo’n driehonderd meter.

Zij-ingang dicht

Daarbij komt nog dat de zij-ingang, aan de parkeerplaatskant van het hek, ook niet open kan. ‘Dat is officieel gedaan vanwege een veilige route voor de verhuizing van het chemicaliënmagazijn naar de Feringa Building’, zegt Gambier. ‘Maar nu zit hij nog steeds dicht. Waarom?’

Het lijkt met de bouwroute te maken te hebben, die vlak langs de zij-ingang loopt. Om bij die ingang te komen, moet je een paar honderd meter meefietsen met het bouwverkeer, en vervolgens die route kruisen. 

In een bericht op het intranet van FSE licht de RUG toe dat de grote bouwmachines fietsers vaak niet zien. ‘Volg daarom de fietsroute om onveilige situaties en ongelukken te voorkomen’, staat er. Het gaat om de groene lijn op onderstaand kaartje. De bouwroute is aangegeven met de oranje lijn.

De officiële fietsroute naar de Feringa Building en de route voor het bouwverkeer. Bron: RUG

Voorstel

Studieadviseur Hulst vraagt zich af hoe lang deze omleiding nog blijft bestaan. ‘Het zou goed kunnen dat dit nog twee tot drie jaar een bouwplaats blijft.’ Al die tijd omfietsen vindt hij te lang. ‘En de RUG zou met de fiets komen zo makkelijk mogelijk moeten maken.’

Hij heeft een voorstel. ‘Geen bouwverkeer tussen 8:45 en 9:30 uur richting het gebouw. Dan is de meeste chaos wat betreft fietsers die naar de campus rijden, en zij kunnen gewoon de kortere route nemen.’

De omleidingsroute naar de campus wordt in elk geval voor de duur van de bouw van de Feringa Building en de sloop van Nijenborgh 4 niet aangepast, laat een woordvoerder van de RUG weten. Voor vragen over de keuze voor specifiek deze route was geen contactpersoon bereikbaar.

Engels

4 REACTIES

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

4 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties