NA individueel tentamen, tentamen met overleg
Proef tweetrapstoets bevalt goed
Begin december hield de master Cultural Geography aan de RUG een proef: Studenten maakten het tentamen van Nature, Landscape and Heritage eerst individueel, in één uur en een kwartier. Vervolgens legden ze het tentamen nog eens af, nu in groepen van drie.
Daar kregen ze drie kwartier de tijd voor. Het individuele cijfer telde sowieso voor 75 procent mee, het gezamenlijke cijfer – als dat hoger was – bepaalde de overige 25 procent. Anders bleef het bij het eerste cijfer.
‘Zo’n two-stage tentamen is wel heel anders,’ vertelt studente Charlotte de Haan. ‘Vaak bespreek je het tentamen nog wel even met andere studenten, maar je antwoorden kan je dan niet meer veranderen.’
Dat kan met zo’n tweetrapstoets dus wel en dat brengt de student tot nieuwe inzichten: ‘Je bent gedwongen om naar de standpunten van je medestudenten te luisteren, en van daaruit een antwoord te formuleren. Je leert dus ontzettend veel’, vertelt Charlotte.
Discussiëren
Precies daar is het docent Cultural Geography Peter Groote om te doen. Hij is initiatiefnemer van het two-stage tentamen. ‘Je ziet studenten intensief discussiëren over de stof. Iets wat je ook wilt zien in de collegezaal, maar wat niet altijd gebeurt.’
Een belangrijke factor hierbij is de directe beloning die eraan verbonden zit: hoe beter je gezamenlijke antwoordt, hoe hoger je cijfer.
Naast een hoger cijfer zit er nog een belangrijker voordeel aan verbonden; er is namelijk sprake van een hogere retentie: de stof blijft langer hangen. Dit omdat je er, met dat hogere cijfer in je achterhoofd, nog een keer met je medestudenten over praat.
Lachen
De hogere retentie is voor Groote een van de redenen geweest om two-stage tentamens te introduceren. Nadat hij video’s zag van two-stage tentamens op de University of British Columbia in Canada, dacht hij: ‘Daar leren studenten iets.’
En dat zag hij ook terug bij de proef op de RUG. De meeste studenten haalden op het gezamenlijke tentamen een hoger cijfer dan op het individuele tentamen. ‘Je zag studenten lachen in de tentamenzaal. Wanneer zie je dat nou gebeuren? Voor mij is het zeker voor herhaling vatbaar.’
Charlotte wil dit ook wel vaker, hoewel ze wel iets langer de tijd had willen hebben. ‘Verder is het echt een aanrader. Ik heb het idee dat ik er veel meer van geleerd heb dan wanneer ik het tentamen in m’n eentje gemaakt zou hebben, en uiteindelijk gaat het ook om wat je leert, niet om je cijfer.’