De groepstickets zijn een populaire manier om goedkoop te reizen. Wie van Groningen naar Maastricht reist, betaalt 52,60 euro voor een retourtje. Met een groepsticket waaraan tien mensen meedoen, betaal je maar 7 euro per persoon. Op Facebook zijn de groepen waarin de groepsreizen worden georganiseerd daarom ontzettend populair. Maar volgens de NS loopt de handel op het sociale netwerk nu uit de hand.
Sinds de jaarwisseling zijn er steeds meer organisatoren die meer dan 7 euro voor een ticket vragen. Vaak steekt de tussenpersoon zelf een euro per ticket in zijn zak. En dat pikt de NS niet.
‘Als er op grote schaal en op een oneigenlijke manier met treinkaartjes geld wordt verdiend, zal de NS kijken of het gebruik beperkt kan worden. Onze juridische afdeling gaat de aanbieders van zulke tickets schrijven’, zegt een NS-woordvoerder tegen Trouw.
Handel
Het vervoersbedrijf wil alle beheerders van de Facebookgroepen aanschrijven. Als er op grote schaal sprake is van een commerciële markt, zullen in het uiterste geval de voorwaarden van zo’n ticket worden opgerekt. ‘Dan kunnen we straks zeggen: je mag met korting reizen, maar dan willen we ook dat je als groep van hetzelfde station vertrekt’, reageert een woordvoerder tegen NRC.
De commerciële handel in de tickets blijkt een gevolg van veranderingen in de voorwaarden die de NS in januari doorvoerde. Reizigers moeten sindsdien meer gegevens invullen. De tussenhandelaren zagen daarmee hun kans schoon om een bijbetaling te vragen voor het administratieve werk.
Reizigers
De groepsreizigers op Facebook zien de bui al hangen. Ze vrezen dat de besloten groepen zullen verdwijnen als de NS de handel aanpakt. ‘Fijn. Handelaren die het voor de rest verpesten. Idioten’, schrijft een van hen. Sommige deelnemers vragen de beheerders om handelaren uit de groepen te gooien. Anderen wijzen naar de NS: ‘De NS zelf heeft de handel mogelijk gemaakt door de voorwaarden aan te passen op 1 januari. Een makkelijke oplossing zou zijn het terugbrengen van de voorwaarden naar hoe ze waren voor 2017.’