Zo’n zesduizend toestellen aan de universiteit werden afgelopen weekend automatisch voorzien van nieuwe software en daarmee gekoppeld aan een nieuwe telefooncentrale van de RUG. Verschillende tests werden uitgevoerd om te bevestigen dat de update was gelukt. Maar maandag bleken de telefoons van de Universiteitsbibliotheek (UB), het University College (UCG) en het Financial Shared Service Centre (FSSC) toch niet te werken.
‘Dat was wel vervelend’, reageert Haije Wind, technisch directeur van de ict-afdeling van de RUG. ‘De grote bulk is goed gegaan, maar bij deze afdelingen zorgde het voor wat overlast omdat ze minder goed bereikbaar waren.’
Centrale
De oude telefooncentrale van de universiteit was bijna tien jaar oud en hard aan vervanging toe. Ook was het voor de RUG niet meer precies duidelijk waar alle vaste telefoons zich bevonden en met welke mobieltjes die verbonden waren. De procedure rond de software-update heeft dat opgelost, vertelt Wind. Maar het veroorzaakte ook enige problemen.
‘Bij de UB en het UCG werkten enkele doorschakelingen naar mobiele telefoons niet. En bij het FSSC werkten de nieuwe softphones – applicaties op de pc waarmee je kunt bellen – niet’, legt Wind uit. Dinsdag waren vrijwel alle problemen opgelost.
De RUG stapte twee jaar geleden over op Vodafone. Eerder maakte de universiteit gebruik van T-Mobile, maar veel medewerkers bleken slecht bereikbaar op het netwerk. Met de nieuwe telefooncentrale zijn mobiele en vaste telefoons beter met elkaar geïntegreerd.