Moordend tempo in Oresteia for Dummies
De concentratie is hoog, want Oresteia for Dummies gaat met een moordend tempo, en is niet bepaald geschikt voor de onoplettende kijker.
Vier studenten, simpel gekleed in zwarte kleren en slechts gewapend met een krijtbordje om de nek en een heuptasje voor enkele gadgets leggen de voorgeschiedenis uit van Oresteia, dat aansluitend door het Noord Nederlands Toneel gespeeld wordt in de grote zaal. Een voorgeschiedenis waarin zo’n twintig personages voorkomen, en met slechts vier acteurs vergt dat enige creativiteit. Gelukkig hebben de studenten hun krijtbordje, waarop de namen van hun personages telkens opgeschreven en ook weer uitgeveegd worden, zodat de kijker het kan blijven volgen.
Moord op mama Klyt
In krap 25 minuten moet duidelijk worden wat Tantalus, die van de kwelling, te maken heeft met de moord van Orestes op mama Klyt (Klytaimnestra, red.). ‘Soms zie je door de vloeken het bos niet meer’, zeggen ze in koor. Maar ondanks alle drama is het stuk niet ouderwets en stoffig. De acteurs spelen levendig en enthousiast, en het gehannes met de naambordjes en plantensproeiers maakt dat het ook voor een jong publiek bijzonder geschikt is. En of Avicii ooit gehoord heeft van Aesychlus is de vraag, maar ook hij knalt op een gegeven moment door de speaker.
Samenwerking met Usva
Het geheel is onderdeel van een samenwerking tussen Usva en NNT. Acht studenten, niet alleen van de RUG maar ook van andere instituten in Noord-Nederland, spelen in wisselende samenstelling deze voorstelling zolang NNT Oresteia speelt. ‘Gisteren stond ik in een vieze studentenkamer tijdens StuKaFest in Enschede, terwijl de andere groep in Leek speelde’, zegt KCM-student Milan van der Zwaan. Behalve Orestes speelde hij onder andere ook Zeus en Agamemnon. ‘De groep is ook eigenlijk elke keer anders, het is dus niet zo dat wij altijd met z’n vieren spelen.’
Publiek een beetje stil
Hij vond het publiek vandaag maar een beetje stil. ‘Die studenten zitten natuurlijk met een biertje in hun hand hardop te lachen.’ Martien Bruggink, die onder andere Klyt en de cateraar speelt, merkte het verschil ook op. ‘Het is hier ook heel anders spelen. Gisteren hadden we echt een paar vierkante meter, en nu staan we ineens in deze grote zaal met kroonluchters en zo.’ Na zelf jarenlang op de jeugdtheaterschool in Groningen te hebben gezeten, volgt ze nu de theaterdocentenopleiding in Leeuwarden. ‘Maar ik zag de advertentie van de Usva voorbij komen, het leek me erg leuk om weer eens te spelen. En nu sta ik hier!’
Of ze alles gesnapt hebben…..
Ze hadden het er maar druk mee, slechts een maand hebben ze de tijd gehad om te repeteren. ‘Drie of vier keer per week, en dan vier uur per keer. Maar dat was wel heel leuk hoor!’, zegt ze. Ook voor Kistemaker was het een hele klus. ‘We moeten even zes tragies uitleggen in zo’n korte tijd. Want wat hier verteld wordt, komt ook terug in de voorstelling van het NNT.’ Een leuk stuk voor wie zijn klassieke kennis weer even wil opfrissen, maar of de schoolklas ook alles gesnapt heeft, blijft de vraag. ‘Hihi, Klyt…’, grinnikt een van de jongens als hij achter de groep aan naar buiten sjokt.