Als het aan de studenten van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW) ligt, wordt er in de toekomst een stuk minder met multiplechoicetentamens gewerkt.
Met name bij de bachelor psychologie wordt vaak gebruik gemaakt van dit soort tentamens. ‘Dat gebeurt in Groningen vaker dan bij opleidingen psychologie in andere steden’, weet Brend Hopman, voorzitter van de studentengeleding in de faculteitsraad. ‘Ook bij pedagogische wetenschappen en de lerarenopleiding worden meerkeuzetentamens regelmatig gebruikt.’
Het probleem is volgens Hopman dat vooral psychologiestudenten op deze manier niet goed worden voorbereid op hun master. In de master wordt op een andere manier getoetst, vaak met open vragen en essayvragen, stelt hij. Veel studenten zijn daar niet aan gewend.
Antwoord herkennen
Volgens Hopman gaat het bij multiplechoicetentamens vaak om het herkennen van antwoorden. ‘Maar het gaat er uiteindelijk om dat je de stof kan reproduceren, toepassen en evalueren. Dat gebeurt nu te weinig, waardoor studenten niet goed genoeg worden voorbereid op de master en het latere werkveld.’
Klaas van Veen, vicedecaan bij GMW, is het met Hopman eens. Academisch toetsen doe je volgens hem niet met multiplechoicetentamens. ‘Daar hebben we intern ook discussie over. Je kan het best een paar keer doen, om te kijken of de kennis aanwezig is. Maar het liefst zo weinig mogelijk.’
Grote groepen
Van Veen weet ook dat docenten onder druk moeten werken en dat de groepen vaak groot zijn – daardoor wordt al snel naar meerkeuze gegrepen. ‘We streven naar diversiteit in tentamens, maar dat is de afgelopen jaren scheef gegroeid.’ Volgens Van Veen wordt er dan ook gekeken naar alternatieven voor de meerkeuzetentamens. ‘Bijvoorbeeld open vragen waar met één zin op geantwoord moet worden.’
Op dit moment kijken experts bij GMW hoe het anders kan. ‘Maar het kost tijd om dat te ontwikkelen.’ Hopman is blij dat het faculteitsbestuur er welwillend tegenover staat. ‘Het suddert nu al een aantal jaren. Dit jaar moet er maar eens een doorbraak komen.’