UB-personeel is rokende studenten meer dan beu
UB-personeel is rokende studenten beu
‘Het is de verantwoordelijkheid van het bestuur om met de oplossing te komen’, zei Tiemen Folkers dinsdag tijdens de dienstraadvergadering. Hij was betrokken bij het indienen van de klacht en benadrukte dat medewerkers recht hebben op een rookvrije werkomgeving. ‘De overlast is nu wel minder, maar het moet helemaal verdwijnen.’
Of de NVWA de klacht in behandeling neemt, wist de raad dinsdag nog niet. Als dat wel het geval is, dan kan de overheidsinstantie een onverwachte inspectie uitvoeren. Zou de NVWA dan concluderen dat er inderdaad sprake is van rookoverlast, dan riskeert de RUG een boete die kan oplopen tot 450.000 euro.
Geen perfecte oplossing
Peter van Laarhoven, die de vergadering namens het managementteam bijwoonde, erkende dat de perfecte oplossing nog niet is gevonden. Volgens hem moet in eerste instantie worden gelet op het consequent uitvoeren van de huidige maatregelen. Ook moet worden nagegaan of de instructies naar het betrokken personeel helder zijn.
De huidige antirookmaatregelen bestaan uit het dagelijks plaatsen van bordjes op het bordes, posters op de draaideuren, waarschuwende pleinstewards en sinds kort ook baliemedewerkers die naar buiten lopen om studenten op het rookverbod te wijzen. Toch negeren studenten het rookverbod nog regelmatig, vooral in de avonduren en in het weekend.
Consequent uitvoeren
Hoewel de raad het standpunt van Van Laarhoven begrijpt, denkt ze niet dat alle huidige maatregelen consequent kunnen worden uitgevoerd. Zo kunnen baliemedewerkers bij drukte niet zomaar bij de balie weglopen en zijn pleinstewards niet op elk moment van de dag aanwezig.
Volgens de raad zou een nieuwe mogelijke oplossing het plaatsen van een intercom kunnen zijn, zodat medewerkers de rokers vanuit het gebouw aan kunnen spreken op hun gedrag. Deze optie wordt nu onderzocht.
‘Het is een lastig probleem’, erkent Folkers, ‘maar wat meer urgentie zou wel prettig zijn. Misschien duidelijker communiceren over de maatregelen die eraan komen en mensen meer gelegenheid geven om hun klachten te melden.’