Faculteitsraad: Wachttijd studieadviseurs FEB moet korter

Wachttijd studieadviseurs FEB moet korter

De wachttijd voor een afspraak met een studieadviseur van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde is te lang. Dat moet anders, wil de faculteitsraad.

4 maart om 11:47 uur.
Laatst gewijzigd op 22 november 2020
om 16:19 uur.
maart 4 at 11:47 AM.
Last modified on november 22, 2020
at 16:19 PM.

Door Thijs Fens

4 maart om 11:47 uur.
Laatst gewijzigd op 22 november 2020
om 16:19 uur.

By Thijs Fens

maart 4 at 11:47 AM.
Last modified on november 22, 2020
at 16:19 PM.

Thijs Fens

Freelancejournalist
Volledig bio

Freelance journalist
Full bio

‘Studenten moeten drie, soms wel vier weken wachten op een afspraak’, zegt Reender Reenders, fractievoorzitter van De Vrije Student. Zijn partij liet naar aanleiding van klachten onderzoek doen en ontdekte dat de gemiddelde wachttijd gedurende negentien weken van het studiejaar net onder de drie weken ligt. ‘Dan gaat het over het gemiddelde, de maximale wachttijden zijn soms nog veel langer’, weet Reenders.

Lastig in te plannen

In een memo van Student Support, dat vorige week naar aanleiding van Reenders’ vragen besproken werd in de faculteitsraad, staat onder meer dat studenten te weinig beschikbaar zouden zijn voor een afspraak. ‘Maar met colleges is het ook niet makkelijk om iets in te plannen. Ik kreeg het idee dat de faculteit het probleem probeerde af te zwakken.’   

Toch ligt het volgens het bestuur iets genuanceerder. Vice-decaan Manda Broekhuis weet dat studenten soms een eerste beschikbare tijdslot niet kiezen omdat het niet uitkomt en af en toe ook bewust een afspraak voor op de lange termijn maken, waardoor de wachttijd (tussen het maken van een afspraak en de afspraak zelf) inderdaad langer is. ‘Maar dat is een bewuste keuze van die student en dat verandert de zaak natuurlijk wel enigszins.’

Reenders kreeg verder te horen dat studenten ook kunnen bellen of mailen. ‘Maar dat is niet helemaal fair. Er zijn inderdaad telefonische spreekuren, maar dat is alleen voor korte vragen.’ Volgens Reenders zijn echte problemen daar niet mee te verhelpen. 

Verbeteringen

Mailen kan ook, maar dan mailt de student naar het e-mailadres van Student Support, niet naar de betreffende studieadviseur. Het bestuur erkent dat dit verbeterd kan worden en bekijkt of de mailadressen van de studieadviseurs op de website toegevoegd kunnen worden.

Reenders wijst erop dat het aantal studenten op de faculteit is gestegen, terwijl het aantal studieadviseurs gelijk is gebleven. ‘Dat zegt natuurlijk ook wel iets.’

Als het aan de faculteitsraad ligt, wordt de maximale wachttijd voor een afspraak tien werkdagen. Het bestuur liet weten te gaan nadenken over een plan om de wachttijden te verminderen.

English

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

English